Doorgaan naar inhoud

Monogram C.B.S.?

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?

Moderator: admin

  • Anonieme bezoeker Offline

Monogram C.B.S.?

Bericht door Anonieme bezoeker »
L.s,

Normaliter red ik me wel aardig met monogramnen, deze keer even niet.

Potloodtekening, ca. 20x27 cm, gemonogrammeerd en gedateerd.

Wie kan er wat uit wijs worden?

("binnenkort" eventueel betere foto's, ik zal de tekening opfrissen/ontzuren, dan wordt alles een stuk helderder)

Tot zover,

Vr groet,
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: Monogram C.B.S.?

Bericht door Anonieme bezoeker »
@uverb

Vond het een geinig werkje, voornamelijk vanwege het "skythûs"bij de sloot :)

Ik heb inderdaad beter werk door handen gehad.

Afijn, was benieuwd naar de maker

Ik zal de artiest trachten te achterhalen, de tekening opfrissen, fatsoenlijk inlijsten (kan de tekening aardig ophemelen ;) ) en ergens plekje geven.
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: Monogram C.B.S.?

Bericht door Anonieme bezoeker »
van_oma Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe fris je zo'n vergeelde tekening op? Bleek?
> Peroxyde?

Nee en nee, dat zijn de methoden die je wellicht op internet vindt. Het is info van het kaliber "olieverfdoeken schoonmaken met een doorgesneden aardappel"

Met bleek e.d. bleek je het papier ook mee, dát is niet de bedoeling. Theoretisch en iets overdreven: stel je hebt pre 1945 papier, zou je dat bleken dan wordt het zo wit als een A4-tje
In dit geval is de tekening op oud papier, zonder optische witmakers. Zou je zo'n werk met bleek o.i.d. bewerken dan wordt het papier wel érg wit. Té wit.
Om die reden zullen de hobbyschoonmakers het papier nadien weer bewerken met bijv. thee (bak water aanmaken, thee soppen, papier er even doorheen halen en er zit weer een iets donkerder, geloofwaardig tintje op het papier.
Met mijn methode blijft de originele papierkleur behouden, ik hoef niet te rotzooien met o.a. thee en dat soort onzin.

Bleken en ontzuren, daar zit dus nog een verschil in.

Hoe wel ontzuren? Daar ga ik niet op in, teveel om uit te leggen én hopelijk weerhoudt 't mensen om zelf te gaan knoeien. (ik wil ook geen gelazer met "ja maar skoander zei dat...")
Ik heb genoeg prutswerk gezien en gehoord.
Zo was er bijv. ooit een klant van mij, heeft me vaker aan 't werk gezien...had een klusje voor me, zou langskomen maar belde toch af.
De ets zat opgeplakt, hij had 't mij vaker zien doen en het leek hem makkelijk. Hij dacht mij te helpen door de ets zelf los te halen. Resultaat: ets in 2 delen, eindstation: vuilnisbak
Zo zijn er tal van verhalen.

Het is overigens reeds 16 jaar mijn werk (en geen hobbyisme)
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: Monogram C.B.S.?

Bericht door Anonieme bezoeker »
En een antwoord komt er ook niet.

Stel dat ik wel tekst en uitleg zou geven, een probleem zal weer een andere vraag uitlokken...dan blijf ik aan de gang.

Stel: u zou bezig met bijvoorbeeld een chine colle, het vloeipapier laat los van de ondergrond (dat gebeurd zeer zeker)...dan komt de vraag hoe je dat vloeipapier uit het bad krijgt, daarna hoe je 't weer opplakt etc.

Onbegonnen zaak.

Ik ben benieuwd wie "CBS" is, dat is interessanter :)
  • mp.kunst Offline
  • Berichten: 1303
  • Lid geworden op: 11 apr 2009, 23:59

Re: Monogram C.B.S.?

Bericht door mp.kunst »
Beste Skoander,
Ik ben benieuwd naar het resultaat na zo'n behandeling. Dus als u bereid bent om daarvan een foto op dit forum te plaatsen dan graag. Uiteraard bij voorkeur van deze tekening omdat we hiervan de staat in het begin al hebben gezien.
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: Monogram C.B.S.?

Bericht door Anonieme bezoeker »
mp.kunst Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Skoander,
> Ik ben benieuwd naar het resultaat na zo'n
> behandeling. Dus als u bereid bent om daarvan een
> foto op dit forum te plaatsen dan graag.
> Uiteraard bij voorkeur van deze tekening omdat we
> hiervan de staat in het begin al hebben gezien.



Geen probleem, voor en na foto van de tekening wordt gepost!
Post morgen wel even een foto van hoe de tekening er nu bij ligt (hij ligt al even in bad)

Voor nu even een "stukje" litho van Corneille.
De "badfoto" (onderste foto) is ca 1 week geleden gemaakt, het papier is nat en uiteraard wat donkerder.
De verzuring is grotendeels verdwenen, 't werk is echter nog lang niet klaar!!
Het geeft voor nu even een idee.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: Monogram C.B.S.?

Bericht door Anonieme bezoeker »
van_oma Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat waren veel woorden. Maar geen antwoord.

@van_oma
Ik ga toch weer even op de kwestie in.
Blijkbaar verwacht u antwoord...aan die verwachting wil ik niet voldoen.

U heeft resp. 7 weken en 8 maand geleden deze antwoorden op een post gegeven
"Jochie, lijmen kunnen rommelmarkthandelaren als de beste.."
"Onleesbare signatuurfoto's en dan gratis aankoopconsult verwachten, hallo......"

Als u denkt aan zelf ontzuren, dat is blijkbaar het doel van uw vraag, dan komt u in de categorie "rommelmarkthandelarenknoeierij". Niet mijn probleem, maar ik zou er niet mee geassocieerd willen worden. (Het denigrerende "jochie" in uw reactie slaat overigens nergens op, blijkbaar voelt u zich verheven)
Inzake consult: u verwacht dus gratis consult terwijl u daar blijkbaar niet voor open staat. Ik ken u niet, geen idee wat u doet, wie u bent en u verwacht van mij gratis consult op een gebied wat iets meer (understatement van 't jaar) omvat dan een slechte signatuurfoto?? Ja hallo.

Afijn, dat gezegd hebbende:

U bent blijkbaar van mening om slechts wat materialen te achterhalen om zelf aan de slag te kunnen.

Zullen we dan eerst maar eens beginnen met wat kennis over bijvoorbeeld papier? Een beetje basiskennis:
ik gebruik o.a. bepaalde foto ontwikkelbakken. Deze had je in diverse formaten (hedentendage nog leverbaar in slechts 30x40 of 40x50 cm meen ik).
Met een binnenmaat van 40x50 cm, zou u daar een tekening met een papiermaat van 40x50 cm in leggen? even "droog passen" en het past allemaal nét toch?

Totdat papier nat wordt, dan zet het papier ca. 3% uit, dit tegen de looprichting in. Sja, en wat is dan de looprichting van het papier?? En dan blijkt de bak opeens te klein, papier krult bij de rand omhoog...let wel: in dit geval heb ik 't over machinaal papier.

Zou je geschept papier gebruiken, sja dat kent geen looprichting en zet aan alle kanten even veel uit, weer die verdomde 3%.
Zo zijn er tal van zaken...het is geen simpele kwestie van een papiertje in een bak water gooien, koffie erbij en wachten maar...

Als het makkelijk was dan deed de halve wereld 't wel.

*vanaf hier komt een onzinverhaal, ik noem het sarcasme. Er zijn blijkbaar mensen (Scholte alhier) die dat niet snappen. Onderstaand verhaal dus niet toepassen, het is 1 groot onzinverhaal. En nee, er zit ook niet 1 puntje van waarheid in.*

Mocht u aan de slag willen, hier wat hobby advies:
koop wat latten en een zeil, maak een frame en spijker het zeil vast. Zo heeft u een bak welke u kunt vullen met water en een stof naar keuze. Doe goedkoop en gebruik een paar % bleekwater.
Leg het betreffende werk in het water, wacht een poos totdat het papier wit genoeg is, haal 't er uit, ga nog even neutraliseren met bijv. soda (soda neutrailiseert goed! :) )
Soda wordt namelijk óók in de papierindustrie gebruikt, dus het zal wel goed zijn toch?!
Ongetwijfeld is 't papier te wit...koop wat sepia vloeistof en doe wat druppels in de geimproviseerde bak, even roeren, papier er even snel door halen, spoel het papier nog even af, laat het drogen (bij voorkeur voor een lekkere warme kachel, dan is 't papier lekker snel droog) en uw marktplaatshobbyklusje is klaar.

Wilt u meerdere werken in één keer behandelen? En u wilt de klus snel klaar (tijd is geld nietwaar)
Leg meerdere stuks grafiek in de bak. Het maakt niet uit of ze over elkaar liggen...komt allemaal wel goed. Volg gewoon bovenstaand procedé.

Ik hoop dat u er wat aan heeft, ik zie de resultaten graag tegemoet!
(als u geen geschikt kunstmateriaal voorhanden heeft dan ben ik nog bereid om u dat aan te bieden. Ik heb nog wel ergens een grote houtsnede liggen. Houtsnede op vloeipapier, dat moet uiteraard geen probleem opleveren. Slopen=kopen, dat dan weer wel.)
Plaats reactie