van_oma Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat waren veel woorden. Maar geen antwoord.
@van_oma
Ik ga toch weer even op de kwestie in.
Blijkbaar verwacht u antwoord...aan die verwachting wil ik niet voldoen.
U heeft resp. 7 weken en 8 maand geleden deze antwoorden op een post gegeven
"Jochie, lijmen kunnen rommelmarkthandelaren als de beste.."
"Onleesbare signatuurfoto's en dan gratis aankoopconsult verwachten, hallo......"
Als u denkt aan zelf ontzuren, dat is blijkbaar het doel van uw vraag, dan komt u in de categorie "rommelmarkthandelarenknoeierij". Niet mijn probleem, maar ik zou er niet mee geassocieerd willen worden. (Het denigrerende "jochie" in uw reactie slaat overigens nergens op, blijkbaar voelt u zich verheven)
Inzake consult: u verwacht dus gratis consult terwijl u daar blijkbaar niet voor open staat. Ik ken u niet, geen idee wat u doet, wie u bent en u verwacht van mij gratis consult op een gebied wat iets meer (understatement van 't jaar) omvat dan een slechte signatuurfoto?? Ja hallo.
Afijn, dat gezegd hebbende:
U bent blijkbaar van mening om slechts wat materialen te achterhalen om zelf aan de slag te kunnen.
Zullen we dan eerst maar eens beginnen met wat kennis over bijvoorbeeld papier? Een beetje basiskennis:
ik gebruik o.a. bepaalde foto ontwikkelbakken. Deze had je in diverse formaten (hedentendage nog leverbaar in slechts 30x40 of 40x50 cm meen ik).
Met een binnenmaat van 40x50 cm, zou u daar een tekening met een papiermaat van 40x50 cm in leggen? even "droog passen" en het past allemaal nét toch?
Totdat papier nat wordt, dan zet het papier ca. 3% uit, dit tegen de looprichting in. Sja, en wat is dan de looprichting van het papier?? En dan blijkt de bak opeens te klein, papier krult bij de rand omhoog...let wel: in dit geval heb ik 't over machinaal papier.
Zou je geschept papier gebruiken, sja dat kent geen looprichting en zet aan alle kanten even veel uit, weer die verdomde 3%.
Zo zijn er tal van zaken...het is geen simpele kwestie van een papiertje in een bak water gooien, koffie erbij en wachten maar...
Als het makkelijk was dan deed de halve wereld 't wel.
*vanaf hier komt een onzinverhaal, ik noem het sarcasme. Er zijn blijkbaar mensen (Scholte alhier) die dat niet snappen. Onderstaand verhaal dus niet toepassen, het is 1 groot onzinverhaal. En nee, er zit ook niet 1 puntje van waarheid in.*
Mocht u aan de slag willen, hier wat hobby advies:
koop wat latten en een zeil, maak een frame en spijker het zeil vast. Zo heeft u een bak welke u kunt vullen met water en een stof naar keuze. Doe goedkoop en gebruik een paar % bleekwater.
Leg het betreffende werk in het water, wacht een poos totdat het papier wit genoeg is, haal 't er uit, ga nog even neutraliseren met bijv. soda (soda neutrailiseert goed!

)
Soda wordt namelijk óók in de papierindustrie gebruikt, dus het zal wel goed zijn toch?!
Ongetwijfeld is 't papier te wit...koop wat sepia vloeistof en doe wat druppels in de geimproviseerde bak, even roeren, papier er even snel door halen, spoel het papier nog even af, laat het drogen (bij voorkeur voor een lekkere warme kachel, dan is 't papier lekker snel droog) en uw marktplaatshobbyklusje is klaar.
Wilt u meerdere werken in één keer behandelen? En u wilt de klus snel klaar (tijd is geld nietwaar)
Leg meerdere stuks grafiek in de bak. Het maakt niet uit of ze over elkaar liggen...komt allemaal wel goed. Volg gewoon bovenstaand procedé.
Ik hoop dat u er wat aan heeft, ik zie de resultaten graag tegemoet!
(als u geen geschikt kunstmateriaal voorhanden heeft dan ben ik nog bereid om u dat aan te bieden. Ik heb nog wel ergens een grote houtsnede liggen. Houtsnede op vloeipapier, dat moet uiteraard geen probleem opleveren. Slopen=kopen, dat dan weer wel.)