Doorgaan naar inhoud

Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?

Moderator: admin

  • Dikkie1984 Offline
  • Berichten: 160
  • Lid geworden op: 19 jun 2020, 20:50

Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur

Bericht door Dikkie1984 »
Lijkt een soort krijt te zijn......is ook al een beetje op het glas gaan zitten?

Ik zie een monogram RK KR ?

Rkd herkend de monogram van een werk uit 1956.......deze komt ook uit 1956 maar kom niet verder bij een naam of dergelijke

55x70cm

Door de spiegeling was de foto wat moeilijk te maken maar hoop dat het toch leesbaar is...
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur

Bericht door Anonieme bezoeker »
Pastelkrijt, monogram nog even geen idee

En dat het afzet tegen glas, sja..daar heeft niet alleen pastel last van.
Ook houtsnedes, etsen en dergelijke.
Ik zal zien of ik wat voorbeelden heb, ik kom daar dus op terug.

Maar pastel tegen glas/acryl is zo ongeveer een garantie voor ellende.
Daarom zijn er passepartouts en/of spacers in de handel
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur

Bericht door Anonieme bezoeker »
Inzake de afzetting op het glas. Bij pastel is dit dus niet onbekend.
Wat men bij inlijsten sowieso zou moeten doen is de pastel fixeren en daarna (laten) inlijsten...wél met passepartout.

Maar die afzetting, dat kan dus ook bij grafiek voorkomen.
Hieronder een paar houtsnedes (mét passepartout) van Anja Veldstra.
Eenmaal uit de lijst was de gehele afbeelding, ondanks passepartout, terug te zien in het glas. (ik kom dit vaker tegen dan je zou denken!)

Om deze reden ben ik al jaren voorstander om oude en nieuwe inlijstingen om de 5 jaar even uit elkaar te halen, 't glas even schoon te maken, evt. wat zaken aanpassen naar huidige maatstaven etc.
Even een APK-tje voor lijsten.
Ik ben een roepende in de woestijn, het interesseert de mens blijkbaar niet én het kost geld en dát wil men niet....en uiteraard wel zeuren als 't al te laat is en nog meer geld kost :)
Maar goed, dit soort troep komt de lijstenmaker dus wel vaker tegen.

/edit: de meeste aanslag kan je overigens met een goede(!) glasreiniger snel verwijderen. Ik heb dit soort aanslag ook wel gehad..man man, ik moest 't er af krabben én met gele commandant er af poetsen. Dat was bij een antiek plaatje glas en de moeite waard om er wat werk aan te besteden. Als 't hardnekkige aanslag is dan kan je beter de glasplaat maar weggooien en vervangen voor wat nieuws.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • van_oma Offline
  • Berichten: 65
  • Lid geworden op: 30 jun 2018, 22:08

Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur

Bericht door van_oma »
Mijn eerste lezing van het monogram is JRK. Zo ook JKR kunnen zijn, maar de J als eerste initiaal lijkt me waarschijnlijk. Natuurlijk kan een drieletterig monogram alle kanten uit, maar die J staat zo duidelijk links, dat het waarschijnlijk niet de achternaam is. Ik zou daarom op JRK gokken, omdat K vaker een achternaam aanduidt dan een voornaam. Just my two cents.

Ik vond in eerste instantie de bloemetjes wat zwak, maar het porseleinen hertje is verdraaid knap gedaan.
  • Dikkie1984 Offline
  • Berichten: 160
  • Lid geworden op: 19 jun 2020, 20:50

Re

Bericht door Dikkie1984 »
Skoander......goeie tip ga ik zeker ook wat mee doen.

Bedankt

En u ook oma ga even kijken of ik zo een dergelijke monogram kan vinden
  • Dikkie1984 Offline
  • Berichten: 160
  • Lid geworden op: 19 jun 2020, 20:50

Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur

Bericht door Dikkie1984 »
van_oma Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn eerste lezing van het monogram is JRK. Zo ook
> JKR kunnen zijn, maar de J als eerste initiaal
> lijkt me waarschijnlijk. Natuurlijk kan een
> drieletterig monogram alle kanten uit, maar die J
> staat zo duidelijk links, dat het waarschijnlijk
> niet de achternaam is. Ik zou daarom op JRK
> gokken, omdat K vaker een achternaam aanduidt dan
> een voornaam. Just my two cents.
>
> Ik vond in eerste instantie de bloemetjes wat
> zwak, maar het porseleinen hertje is verdraaid
> knap gedaan.


Niet echt wat te vinden.....

Zou het ook een k Jr...

Bijvoorbeeld Karel Jr

Is er ook geen kunstenaar bekend betreft het hertje....of denk u een onbekende maar met wel wat schilder talent
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: Nieuwe betere foto's

Bericht door Anonieme bezoeker »
Dikkie, iedereen ouwehoert wat over KR, RK, iets met een J

Leuk bedacht, maar m.i. moet je het daar niet zoeken.

Foto 1: dat is wat jullie als signatuur/monogram zien

Foto 2: ik zie meerdere van dat soort kriebeltjes ("monogrammen") bij elkaar, heeft niks met de signatuur/monogram te maken.

Foto 3: als je het monogram zoekt dan lijkt dit mij het monogram/teken waar je je aandacht op moet richten
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
Plaats reactie