Doorgaan naar inhoud

Meer info over Max Geene

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • Frank4545 Offline

Meer info over Max Geene

Bericht door Frank4545 »
Dag,

kan iemand mij iets meer vertellen over de kunstschilder Max Geene? Ik heb een schilderij van hem gekocht via de Stichting Onterfd Goed. Het kwam via de Gemeente Zwolle waarschijnlijk uit een BKR-depot.

Wat ik al weet van Max Geene, uitgezocht via internet/Facebook:

- De vader van Max Geene was een schilder van haven- en zeegezichten, geboren in 1929. Verwarrend is dat hij óók Max Geene heette;
- De Max Geene die mijn schilderij in 1979 heeft gemaakt deed vanaf ongeveer 1976 (na de kunstacademie) mee aan de BKR-regeling (bron, kranteninterview 1986);
- Mijn schilderij is gesigneerd met kapitalen (MAX GEENE). Zijn vader signeerde met MAX Geene, dus gedeeltelijk met kleine letters;
- Hij zou omstreeks 1953 zijn geboren en in de jaren 90 en daarna schilderles hebben gegeven in de buurt van Rotterdam tot ongeveer 2020;
- Volgens krantenadvertenties heeft hij in 1985 stadsfragmenten geëxposeerd met Jan ten Haaf en Paul Wessels in Metrostation Oostplein in Rotterdam.
- Volgens oud-leerlingen werkte hij met veel kleur op krantenpapier. Heel anders dus dan mijn schilderij.

Over het schilderij zelf heb ik een artikel geschreven op mijn weblog, maar dat gaat meer over de plek die hij schilderde dan over de schilder zelf:

https://schrijfmachine.blogspot.com/2025/10/max-geene-1979-rotterdam.html

Ik denk dat ik online nu alles wel heb weten te vinden wat er over hem te vinden is. Daarom probeer ik het nu hier. Misschien zijn er ook boeken met overzichten over laat 20ste eeuwse kunstschilders, of oude catalogi waarin werken van hem te vinden zijn? Ik hoop dat iemand met die kennis en boeken mij hiermee kan helpen.

Ik zou graag andere werken van Max Geene willen zien en daarnaast ook graag beter willen kunnen plaatsen waarom hij dit schilderij zo schilderde. Past het in een typisch Nederlandse stijl van "koud realisme" "zonder hyperrealistisch" te worden, zoals ChatGPT me vertelde? Wat trok hem aan in de plek die hij schilderde?

Nou ja, alle info over schilderij, schilderstijl en schilder is dus meer dan welkom! Dankjulliewel.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • Frank4545 Offline

Re: Meer info over Max Geene

Bericht door Frank4545 »
Mocht iemand hier in de toekomst terechtkomen en meer willen weten over Max Geene of zijn vader; ik heb hier alles bij elkaar gezet wat ik heb kunnen vinden: https://schrijfmachine.blogspot.com/2026/03/max-j-geene-deel-2.html
  • ARTPOL Offline

Re: Meer info over Max Geene

Bericht door ARTPOL »
Dit is ouderwets speurwerk. Hou vol want er is vast veel meer informatie over deze kunstenaar beschikbaar in familie- en kennissenkring.
Maar hulde voor wat u tot nu toe aan tijd en energie hier in heb gestoken.
Plaats reactie