Doorgaan naar inhoud

Walter Crane

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • mstephanus Offline

Walter Crane

Bericht door mstephanus »
Goede middag,
Ik ben in het bezit gekomen van een ingelijste naar wat het schijnt een houtsnede van Walter Crane, Le Triumphe du Traviall.
Aan de achterkant een sticker van kunsthandel J. Truber uit Amsterdam
Heb hem uit de lijst gehaald en helaas zit het werk geplakt op een soort van kartonnen plaat.
Vond er ook een stuk van een krant. Beetje gegoogeld en het blijkt een stuk uit het Nieuw Israelisch Weekblad te zijn, oa over Jodenvervolgingen. Denk dat de krant uit de 20er jaren dateerd.
Van J. Truber is niet veel bekend, anders dat hij in 1886 geboren is in Amsterdam.
Nu mijn vraag. Hoe kan ik zien of het een echte houtsnede van Crane is? Als het er een is, heeft die opgeplakt nog waarde?
Had hij in de originele lijst moeten blijven?
Misschien iemand die mij hier iets meer over kan vertellen?. Mvg Marcel
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • mp.kunst Offline

Re: Walter Crane

Bericht door mp.kunst »
De print behouden in de originele lijst is altijd beter en kan invloed hebben op de waarde..

Omdat de print op karton is geplakt is niet te zien valt er over de achterkant van deze print dus niet veel te zeggen.

Afmetingen vergelijken met een andere print van deze houtsnede uit een betrouwbare bron geeft al een heel klein beetje zekerheid dat het om een echte houtsnede gaat.
https://st.museum-digital.de/object/60286

Daarnaast de print heel goed bekijken, het liefst met een vergrootglas, hoe de inkt op het papier zit. Zijn er bv pixels te zien of ligt de inkt op het papier enz. Dat is vanaf een foto niet te zien.

Het beste is natuurlijk een expert er naar laten kijken bv op een taxatie dag van een veilinghuis bij u in de buurt.
  • mstephanus Offline

Dank u voor uw reactie. Ik kan de print wel weer terug doen in de lijst maar de lijst ansich is beschadigd. Het lijkt erop dat de print bijgeknipt is om in de lijst te passen. Dat is een beetje raar om te doen voor een lijstenmaker, kunsthandelaar lijkt mij. Ik ga ook kijken wie deze man was. Er lijkt een joodse geschiedenis achter te zitten.
  • mark plaat Offline

Bericht door mark plaat »
hallo mstephanus

Dit is altijd lastig maar de loep truc ..puntjes ..opstaande rand..wolkjes..watermerk..houtvezels..
kortom moeilijk om zo even te bepalen ..sterke lamp er achter voor eventueel watermerk.
Maar de krant heeft een datum...staan ook onderwerpen in ,richting oorsprong te bepalen,
Dit werd rond de eeuw wisseling meer gedaan om te zorgen dat de voorstelling niet krom trekt,
Vermoeden mijnerzijds opgeplakte plaat, doen om goedkoop de wand met status te vullen.
Dit bedoel ik niet lelijk hoor maar ,in de druk kunst is bijna alles mogelijk.
  • mstephanus Offline

Bedankt voor uw reactie. Uit de berichtjes die ik kan lezen op de krant is deze uit midden 20er jaren. Er word gesproken over een bepaalde Roemeense minister. Zijn overigens alle houtsnede afdrukken hetzelfde? Ik heb er eentje op internet gezien, Museum-digetal.de, die precies dezelfde druk heeft, bijna een direkte kopie. Zou gedrukt zijn door Heinrich Scheu rond 1895.
Bijlagen
ocRrr75ohBDUP4D
Plaats reactie