- LevienLock Offline
Verloren Rei - (onvoltooid) impressionistisch stadslandschap met kanaal.
Bericht door LevienLock »Vorig jaar vonden mijn vriendin en ik dit schilderij in een kringloopwinkel. We waren er meteen op verliefd en zijn er door gefascineerd geraakt in het afgelopen jaar. We hebben het doek uit de lijst gehaald om het beter te bekijken en om goede foto's te maken. Het lijkt ons erg waardevol om te ontdekken wie dit heeft geschilderd.
Denk jij met ons mee?
OBSERVATIES EN FEITEN:
-In 2021 met lijst gekocht in een kringloopwinkel in Brugge.
-Geen signatuur.
-Formaat: 55x71 cm.
-Nummer '25' sticker aan de achterkant op het raam. De oranje sticker is het prijsje van de Kringloop.
-Door de barsten is in de linker onderhoek rode onderverf zichtbaar.
-Op de daken is op enkele plekken een schets in rode verf te zien.
-Er is een vernis-achtige laag aangebracht, maar niet aan de randen waar het doek onder de lijst zat.
GEDACHTEN:
-Het schilderij lijkt in verschillende opzichten onvoltooid. Er zijn meerdere delen die er uit zien alsof ze nog niet klaar zijn, alsof ongeveer 20% van het schilderen ongedaan is gebleven. Redenen hiervoor zijn: de rode schetslijnen, wolken die ongedefinieerd achter de daken verdwijnen, het ontbreken van een handtekening en de vernis die lijkt te zijn aangebracht tegelijk met het (onvakkundig) omlijsten op een later moment.
-De stijl lijkt mij post-impressionistisch, eind 19e eeuw?
-De schilderstijl voelt voor mij zoekend en experimenteel, maar ook emotioneel en zelfverzekerd.
-Er is een tegenstrijdigheid tussen de dynamische en levendige manier waarop het werk is opgezet en de kleuren die zijn gebruikt, maar het gevoel dat ik er van krijg is koud en eenzaam. Dat is vooral het geval bij het origineel, dat er bij daglicht donkerder en onverzadigden uit ziet dan op de foto's.
-De verkoper in de kringloopwinkel zei dat hij het tafereel herkent als het einde van een Rei in Brugge. We zijn gaan zoeken, maar hebben deze plek niet kunnen vinden. In het mapje foto's staan 2 Google street-view afbeeldingen uit Brugge. Deze locatie is niet 1 op 1 gelijk aan het schilderij, maar er zijn herkenbare elementen. Misschien heeft de schilder deze locatie als inspiratie gebruikt?
VRAGEN:
-Wie is de schilder?
-Wanneer is het gemaakt?
-Waar is de plek die is afgebeeld?
-Wat zijn jouw observaties en gedachten?
-Welk gevoel krijg je bij het schilderij?
Alle foto's die we hebben gemaakt zijn de vinden in deze map:
https://drive.google.com/drive/folders/1I19VCbf35EHApbBZFWKHPFkJvPXSfgRO?usp=sharing
Denk jij met ons mee?
OBSERVATIES EN FEITEN:
-In 2021 met lijst gekocht in een kringloopwinkel in Brugge.
-Geen signatuur.
-Formaat: 55x71 cm.
-Nummer '25' sticker aan de achterkant op het raam. De oranje sticker is het prijsje van de Kringloop.
-Door de barsten is in de linker onderhoek rode onderverf zichtbaar.
-Op de daken is op enkele plekken een schets in rode verf te zien.
-Er is een vernis-achtige laag aangebracht, maar niet aan de randen waar het doek onder de lijst zat.
GEDACHTEN:
-Het schilderij lijkt in verschillende opzichten onvoltooid. Er zijn meerdere delen die er uit zien alsof ze nog niet klaar zijn, alsof ongeveer 20% van het schilderen ongedaan is gebleven. Redenen hiervoor zijn: de rode schetslijnen, wolken die ongedefinieerd achter de daken verdwijnen, het ontbreken van een handtekening en de vernis die lijkt te zijn aangebracht tegelijk met het (onvakkundig) omlijsten op een later moment.
-De stijl lijkt mij post-impressionistisch, eind 19e eeuw?
-De schilderstijl voelt voor mij zoekend en experimenteel, maar ook emotioneel en zelfverzekerd.
-Er is een tegenstrijdigheid tussen de dynamische en levendige manier waarop het werk is opgezet en de kleuren die zijn gebruikt, maar het gevoel dat ik er van krijg is koud en eenzaam. Dat is vooral het geval bij het origineel, dat er bij daglicht donkerder en onverzadigden uit ziet dan op de foto's.
-De verkoper in de kringloopwinkel zei dat hij het tafereel herkent als het einde van een Rei in Brugge. We zijn gaan zoeken, maar hebben deze plek niet kunnen vinden. In het mapje foto's staan 2 Google street-view afbeeldingen uit Brugge. Deze locatie is niet 1 op 1 gelijk aan het schilderij, maar er zijn herkenbare elementen. Misschien heeft de schilder deze locatie als inspiratie gebruikt?
VRAGEN:
-Wie is de schilder?
-Wanneer is het gemaakt?
-Waar is de plek die is afgebeeld?
-Wat zijn jouw observaties en gedachten?
-Welk gevoel krijg je bij het schilderij?
Alle foto's die we hebben gemaakt zijn de vinden in deze map:
https://drive.google.com/drive/folders/1I19VCbf35EHApbBZFWKHPFkJvPXSfgRO?usp=sharing