Pagina 1 van 3
Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 27 apr 2020, 14:48
door Eliene
Beste forum leden en kunst liefhebbers.
Wie kan mij helpen.
Graag zou ik de schilder willen weten van dit stadsgezicht in de avond/nacht?.
Het betreft een maroufle (doek op paneel geplakt).
Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en moeite.
met vriendelijke groet,
Eline
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 27 apr 2020, 17:55
door scholte
Lijkt me een ding uit de vervalsingenfabriek van Jobst Heinrich Frese. Die signeerde met tientallen namen en monogrammen. Ik denk dat hier FB staat en dat die initialen Felicien Bobeldijk moeten voorstellen.
https://www.stadslog.nl/gastbijdrage/jobst-frese-de-stille-vervalser
Veel van dat werk werd door de handelaar Jan Kelderman met zijn eigen naam ondertekend. Ik denk dat deze van dezelfde Frese is:
https://www.museumserver.nl/phorum/read.php?3,26474,26521
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 27 apr 2020, 18:04
door Eliene
Hartelijk dank voor uw informatie.
Ik ben het met u mee eens.
Monogram kan ook een FA zijn.
Dan zou je gauw uitkomen bij Floris Arntzenius,maar dat ik het ongetwijfeld ook niet.
Ik moet zeggen dat u ongelooflijk veel verstand heeft van schilderijen.
Kunt u de signering lezen van dit schilderij?.
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 27 apr 2020, 18:29
door scholte
Wim Nefkens? Kan het niet goed zien. Maak anders even een betere foto van de signatuur, misschien even met een natte vinger of sponsje er overheen?
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 27 apr 2020, 18:57
door Eliene
Het klopt helemaal.
Nu u het zegt heb ik de signatuur vergeleken met de schilderijen van Wim Nefkens die op internet staan en het klopt helemaal.
Nogmaals hartelijk dank voor alle hulp.
Ik wens u nog een hele fijne avond toe.
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 27 apr 2020, 19:26
door scholte
Graag gedaan. Veel plezier ermee!
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 28 apr 2020, 15:29
door Eliene
Geachte Scholte.
Ik heb geprobeerd om een duidelijke foto te maken van de signatuur.
Kunt u het nu wel lezen?.
Alvast bedankt.
Eline
Zie foto's
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 28 apr 2020, 16:52
door sytze
Het is volgens mij niet Wim maar een andere Nefkens, Jacobus Cornelis of Martinus Josephus. Het vervelende is dat er nog meer zijn en dat ze allemaal die rare dubbeldikke N schrijven en vaak alleen de achternaam: https://rkd.nl/nl/explore/artists#search=advanced&sa[kunstenaarsnaam]=nefkens%20
https://www.kunstveiling.nl/veilingopbrengsten/detail/martinus-josephus-nefkens/4Fye3jSW9aWQskS8KyaUI
https://www.catawiki.com/l/4552623-martinus-jacobus-nefkens-1866-1941-children-playing-with-goats#&gid=1&pid=5
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 28 apr 2020, 17:28
door Eliene
Hartelijk dank voor uw bericht.
Aan de hand van uw informatie ga ik het onderzoeken.
Nog een fijne avond.
met vriendelijke groet,
Eline
Re: Wie kent de schilder?.
Geplaatst: 28 apr 2020, 17:55
door scholte
Klopt, het is niet Wim maar een andere Nefkens, een van de gebroeders. Overigens klopte FA ook, het moet een Arntzenius voorstellen.