Pagina 1 van 2

Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 15 mar 2020, 14:17
door T.Dijkstra
Dit schilderij is al een aantal jaren in mijn bezit. Zo goed als ik het kan zien heeft het geen signatuur. Ik blijf nieuwsgierig. Is er iemand die een idee heeft wie de schilder van dit mooie oude schilderijtje zou kunnen zijn en in welke tijd het gemaakt is. Het doek is in een slechte staat. Ik vraag me af of het de moeite waard is om het te laten restaureren.
Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 15 mar 2020, 16:45
door uverb
Het is papier, geplakt op doek. Dat zie je aan de scheuren in het oppervlak. Wat we bij deze resolutie niet kunnen zien is of het een reproductie of een aquarel is. Daarom is de vraag over restaureren zo niet te beantwoorden.

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 15 mar 2020, 19:04
door T.Dijkstra
Oké. Werd dat wel vaker gedaan vroeger (papier op doek )? Ik ga nog een paar foto’s sturen, waar misschien meer op te zien is.
Vr. Gr.

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 15 mar 2020, 19:15
door T.Dijkstra
Hierbij nog een drietal foto’s. Ik hoop dat er wat meer op is te zien. Doet de manier waarop het geschilderd is u ook aan een bepaalde schilder denken?
Vr. Gr.

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 15 mar 2020, 19:54
door uverb
Ja, zo is het een stuk duidelijker. Het is een 'opgewerkte' repro op doek. Meestal zijn dat zwart-wit plaatjes die opgeplakt en dan ingekleurd werden met wat verf. Soms gebeurde dat gewoon door een amateur thuis voor aan de wand, maar er waren ook bedrijven die zulke dingen verkochten als olieverfschilderijen. De waarde is helaas nihil.

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 16 mar 2020, 10:58
door uverb
De tafel doet erg aan de schilderijen van Lammert Leire van der Tonge denken. Meestal is zo'n overeenkomst geen toeval:

https://www.artnet.com/WebServices/images/ll00285lldSXCGFgUNECfDrCWvaHBOcakM/lammert-van-der-tonge-at-their-daily-pursuits.jpg


https://www.google.com/search?q=lammert++tonge+homework&tbm=isch&ved=2ahUKEwiYgK6v3Z7oAhUHG-wKHXarB3QQ2-cCegQIABAA&oq=lammert++tonge+homework&gs_l=img.3...33661.39698..40540...3.0..0.63.775.15......0....1..gws-wiz-img.......35i39.dMydql0Au70&ei=V01vXtj4Ooe2sAf21p6gBw

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 16 mar 2020, 11:05
door T.Dijkstra
Duidelijk. Hartelijk dank!
Vr. Gr.

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 16 mar 2020, 13:09
door mp.kunst
Uw schilderij heeft een zusje:

https://www.museumserver.nl/phorum/read.php?3,22229,22259

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 16 mar 2020, 18:16
door T.Dijkstra
Hé dat is toevallig! Ben benieuwd of dat dan wel een echte was..
Hartelijk dank!

Re: Oud schilderij zonder signatuur.

Geplaatst: 16 mar 2020, 19:49
door uverb
Nee, dat is ook een neppertje. De voorstelling is exact hetzelfde, er zijn alleen andere kleurtjes in gezet. En de achterkanten zijn frappant gelijk. De twee komen dus uit dezelfde werkplaats.