J.B.N. van Gent is geboren op 28-02-1891 te Arnhem. Overleden op 11-04-1974 in den Haag. Hij schilderde voornamenlijk bloemstillevens. Dit is het enige wat ik van hem weet. Hopelijk heb je hier wat aan.
gr. Rien Baauw
Joan van Gent is een Haagse schilder. Hij was een vriend van de familie van mijn moeder en ben min of meer met het grootgebracht. Hij woonde aan het Groenewegje in Den Haag vlakbij de Wagenbrug. Weet niet of dat nog zo heet. Gaf bij geboortes, huwelijken en verjaardagen zijn schilderijen kado, waarschijnlijk omdat hij geen geld had. Zelf heb ik diverse schilderijen van hem en ook bij mijn zus en tantes zijn die nog ruim aanwezig. Uiteraard stillevens met boemen. Denk niet dat ze waardevol zijn maar voor ons wel want ze hebben allemaal een verhaal. Heb ook een miniatuur van hem die mijn ouders bij mijn geboorte hebben gekregen met felicitatie tekst aan de achterzijde, ben nu 57 dus dat is wel bijzonder. Leuke te lezen dat er meer geinteresseerden zijn.
Hanna.
Bij de veiling van d'Oprechte in Haarlem komt deze week een schilderij van Joannes B.N. van Gent aan bod. Een olieverf op doek van 40x60 cm. Een bloemstilleven met sneeuwbes in een koperen pot een een cloisonne kommetje (links) Links een gedrapeerd bruin fluwelen gordijn. Overigens een voorstelling die qua compositie en koperen pot als twee druppels water lijkt op een schilderij van Ger van Vliet (geb 1880), een ander Haagse schilder. Dat schilderij ("Bakje met begonia") zie Scheen) uit het bezit van het Haagse Gemeentemuseum werd onlangs bij Sotheby;s geveild.
Kan iemand mij een mogelijke connectie van Joan van Gent met Ger van Vliet geven (leraar-leerling, vrienden, familie van elkaar etc,)?
Ik heb via mijn oma ook een schilderij van J.B.N. van Gent in bezit gekregen (erfenis). Het lijkt erg op het schilderij dat eerder door Kees Pleij werd beschreven wat is geveild: een bloemstilleven van sneeuwbes in een tinnen kannetje met ernaast een tinnen beker waar een ketting van granaatstenen uitvalt. De achtergrond laat een bruin fluwelen gordijn zien. Ook een olieverfschilderij van 40x60.
Ik vind het heel leuk om meer over de schilder te weten te komen ! Bedankt voor de eerdere info/berichten.