Pagina 2 van 3

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 11:52
door scholte
Toch bleekwater. Een professioneel opgeleide papierrestaurateur schudt vertwijfeld het hoofd bij dat woord en ik wil de lezer afraden bovenstaande werkwijze na te volgen. Je ruïneert je kunstwerk. Een paar van de vele redenen:

Papier bevat lijm en moet na spoeling herbelijmd worden. Anders brokkelt het af. Na chloor is de vezel zo aangetast dat herbelijmen niet meer lukt. Het papier begint al na een paar jaar uiteen te vallen. De vaalheid door chloorbleken (zie Corneille foto) is ongeacht de verdunning direct herkenbaar. Op rommelmarkt of lokale veiling is zo'n blad dan misschien nog te slijten, maar kostbaar werk op papier heeft na bleekwater het grootste deel van zijn marktwaarde verloren.

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 12:04
door Anonieme bezoeker
scholte Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch bleekwater. Een professioneel opgeleide
> papierrestaurateur schudt vertwijfeld het hoofd
> bij dat woord en ik wil de lezer afraden
> bovenstaande werkwijze na te volgen. Je ruïneert
> je kunstwerk. Een paar van de vele redenen:
>
> Papier bevat lijm en moet na spoeling herbelijmd
> worden. Anders brokkelt het af. Na chloor is de
> vezel zo aangetast dat herbelijmen niet meer lukt.
> Het papier begint al na een paar jaar uiteen te
> vallen. De vaalheid door chloorbleken (zie
> Corneille foto) is ongeacht de verdunning direct
> herkenbaar. Op rommelmarkt of lokale veiling is
> zo'n blad dan misschien nog te slijten, maar
> kostbaar werk op papier heeft na bleekwater het
> grootste deel van zijn marktwaarde verloren.

Toch bleekwater??
Enig sarcasme is u vreemd nietwaar?? :)

Het is overigens bijzonder dat u bij de Corneille foto herkent dat het chloorbleken is én dat dit direct herkenbaar is.

Wellicht mijn reacties nog eens doorlezen: ik gebruik pertinent géén chloor, peroxide of dat soort troep
De Corneille is, helaas voor u, niet met chloor behandeld.

Ik ben echter wel benieuwd naar uw redenatie waarom ik met chloor zou werken danwel dat het direct herkenbaar is.

/edit:
even wat feiten op een rijtje.
- ik gebruik géén chloor/peroxide of andere zooi (heb zelfs al gehoord dat iemand Vanish gebruikte, u weet wel..kleren witter dan wit)
- ik gebruik géén houten latjes, tentzeiltje en dat soort onzin. Ik gebruik óf goede/geschikte foto ontwikkelbakken óf maatwerk bakken Ik kan standaard tot 100x120 cm papiermaat óf ca. 50x250 cm panorama)
- ik gebruik geen soda
- ik hoef niet te knutselen met o.a. sepia vloeistof om het werk weer een geloofwaardig tintje te geven. De originele papierkleur blijft behouden!
- hoe minder handelingen hoe beter
etc. etc.

Bovenstaande methode waar u het over heeft is, zoals vermeld, de hobbymethode wat van_oma blijkbaar graag wil weten.
Het is niet mijn werkmethode!!

Nogmaals: sarcasme.
Lees mijn verhaal nog eens rustig door zonder overhaast te reageren ;)

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 12:15
door scholte
Omdat bleekwater chloor is en chloor bleekwater. En omdat het er staat: "Doe goedkoop en gebruik een paar % bleekwater". Dat wil ik iedereen ontraden. Wat je zelf gebruikt moet je zelf weten. Ik ben er persoonlijk niet van het resultaat onder de indruk.

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 12:33
door Anonieme bezoeker
scholte Schreef:
-------------------------------------------------------
> Omdat bleekwater chloor is en chloor bleekwater.
> En omdat het er staat: "Doe goedkoop en gebruik
> een paar % bleekwater". Dat wil ik iedereen
> ontraden. Wat je zelf gebruikt moet je zelf weten.
> Ik ben er persoonlijk niet van het resultaat onder
> de indruk.

Nogmaals: sarcasme!
Alles wat ik in dat stuk tekst (hobbymethode) aangaf is gel*l en absoluut niet aan te raden.

U leest wat u wilt lezen.
U bent van mening dat ik bleek gebruik, het zij zo.

U bent ook niet onder de indruk, blijkbaar kunt u het dan beter. Ik zie uw resultaten dan ook graag tegemoet.

Ik ben overigens nog steeds benieuwd wie CBS is

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 12:46
door Anonieme bezoeker
mp.kunst Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Skoander,
> Ik ben benieuwd naar het resultaat na zo'n
> behandeling. Dus als u bereid bent om daarvan een
> foto op dit forum te plaatsen dan graag.
> Uiteraard bij voorkeur van deze tekening omdat we
> hiervan de staat in het begin al hebben gezien.

@mp kunst

zoals beloofd een foto van de tekening in de huidige conditie, in bad.

Waar de verzuring zat is het papier transparant, dit hoort er bij. De bak is groen, deze kleur zie je dus door het papier.
Tevens is er op de randen bruine verkleuring te zien, dit zijn die verdomde taperesten van schilderstape. Regelrechte zooi!
Nu zie je het, als het papier droog is zul je er niks meer van zien (hooguit op achterzijde zichtbaar, tenzij ik er nog wat extra werk in steek...hamvraag is of het extra werk de moeite loont. Het is geen klantmateriaal, gewoon een geinig werkje voor mezelf)

(Voordat o.a. Scholte weer conclusies trekt: het werk is nog lang niet klaar, ik gebruik geen bleek o.i.d etc etc)

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 13:06
door mark plaat
beste skoander
Mooi resultaat..is dit gedaan met afkorting...N..D...H..N...
U bent een techneut dus begrijpt wat ik bedoel..
heer bommel...

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 13:14
door Anonieme bezoeker
mark plaat Schreef:
-------------------------------------------------------
> beste skoander
> Mooi resultaat..is dit gedaan met
> afkorting...N..D...H..N...
> U bent een techneut dus begrijpt wat ik bedoel..
> heer bommel...

U doelt wellicht op een chemische naam.

Ik ben slechts een boerenlul en heb jaren geleden de laboratoriumnamen ontleed tot producten met een normale(re) naam.
Dat onthoudt wat makkelijker, een foutje met die lab namen is ook zo gemaakt.
Ik heb een hekel aan fouten, ik maak het me op dat vlak makkelijk waar het kan.

Maar ik zal eens achterhalen of ndhn tot de officiële naam hoort.
U hoort nog!

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 20:09
door mp.kunst
Ik vind het een mooi resultaat zo halverwege de "behandeling". Als kunstliefhebber en (zuinige) Nederlander vraag ik me wel af hoeveel een behandeling globaal gaat kosten. Wat zijn bv de voorwaarden (De ernst van de verzuring, het gebruikte papier, de ouderdom van het papier) om tot een prijs te komen. Ook zou ik willen weten of deze behandeling effect heeft als het papier watervlekken of foxing heeft.

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 13 jul 2020, 20:23
door Anonieme bezoeker
mp.kunst Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het een mooi resultaat zo halverwege de
> "behandeling". Als kunstliefhebber en (zuinige)
> Nederlander vraag ik me wel af hoeveel een
> behandeling globaal gaat kosten. Wat zijn bv de
> voorwaarden (De ernst van de verzuring, het
> gebruikte papier, de ouderdom van het papier) om
> tot een prijs te komen. Ook zou ik willen weten
> of deze behandeling effect heeft als het papier
> watervlekken of foxing heeft.

Doe me maar even een e-mailtje op skoander@outlook.com

Kom ik er even op terug

Re: Monogram C.B.S.?

Geplaatst: 16 jul 2020, 12:12
door Anonieme bezoeker
mp.kunst Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het een mooi resultaat zo halverwege de
> "behandeling". Als kunstliefhebber en (zuinige)
> Nederlander vraag ik me wel af hoeveel een
> behandeling globaal gaat kosten. Wat zijn bv de
> voorwaarden (De ernst van de verzuring, het
> gebruikte papier, de ouderdom van het papier) om
> tot een prijs te komen. Ook zou ik willen weten
> of deze behandeling effect heeft als het papier
> watervlekken of foxing heeft.


Voor de foto heb ik de tekening even uit bad gehaald en half laten drogen. Het resultaat tot nu toe: zie foto's

Mocht iemand (bijv. Scholte?) van mening zijn dat de tekening reeds klaar is:

Nee, er is niks klaar, ik ben nog lang niet klaar met de tekening!
De tekening is nog niet moeders mooiste, dat komt allemaal wel goed.

Afijn, het resultaat tot nu toe