Doorgaan naar inhoud

elbert hooijberg

Te koop gevraagd, werk van deze kunstenaar - Kunst te koop aangeboden - Wie doet een bod?
  • evert Offline

elbert hooijberg

Bericht door evert »
Wie kan mij meer vertellen over Elbert Hooijberg, ik ben in het bezit van een paar etsen van Texel. oa schapenboet.

Hoi, ik ben ook in het bezit van een aquarel (rotterdamse haven) van Jan Korthals.
Wel een klein beetje aangetast door vocht.
  • Ingrid Offline

Re: elbert hooijberg

Bericht door Ingrid »
Hallo,
Elbert Hooijberg was 1 van mijn ooms.( de oudste) zoon van Jan Hooijberg en Jannetje Kalf.
Inderdaad zijn er veel schilderijen bij de familie in omloop.
Elberts vader had een 'Theehuis' in de Cocksdorp op Texel.
Hieronder de tekst, die ik in het Gemeente Archief in Amsterdam vond over Oom Elbert.
Elbert Hooijberg geboren op 21 november 1903 te Amsterdam. Woonde en werkte in deze stad, Haarlemmermeer tot 1930,Amsterdam tot 1952,Texel;sinds 1965 in Groningen. Eerste tekenlessen van zijn vader Jan Hooijberg, later van Cor de Wolf. In hoofdzaak autodidakt. Schildert, aquarelleert, tekent, etst en lithografeert met een romantische inslag, landschappen, stillevens en stadsgezichten(stad, met veel klein figuur in vrije compositie). Was lid van 'De Onafhankelijken'en 'De Schakel' te Amsterdam. Einde bericht.

Dit nichtje wil nog graag vermelden dat zijn broer Cor Hooijberg ook schilderde, aquarelleerde,(pen) tekeningen maakte. Vooral veel surrealischtisch werk.
Zelf heb ik van Oom Cor 1 schilderij en twee prachtige litho's.

Zij hebben beiden prachtige 'dingen 'gemaakt. vriendelijke groet,
Ingrid Kalwij
Plaats reactie