Doorgaan naar inhoud

Maritiem werk van Jan Damme (1894–1962) – vermoedelijk Rijnhaven Rotterdam + herkomst Galerie-16 B Amersfoort

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • LiWiKiWi Offline

Maritiem werk van Jan Damme (1894–1962) – vermoedelijk Rijnhaven Rotterdam + herkomst Galerie-16 B Amersfoort

Bericht door LiWiKiWi »
Beste medeverzamelaars / kunstliefhebbers,

Graag deel ik dit sfeervolle olieverfschilderij op houten paneel van de Rotterdamse schilder Johan George Damme (1894–1962), gesigneerd “Jan Damme”.

Het betreft een karakteristiek havengezicht met stoom- en zeilschepen, geschilderd in een losse, impressionistische toets. De directe penseelvoering en het gebruik van paneel doen sterk vermoeden dat het hier gaat om een plein-air studie (ter plekke geschilderd).

Op basis van compositie en scheepstype lijkt dit werk sterk op een weergave van de Rijnhaven rond 1915–1930, mogelijk gezien vanaf Katendrecht.

Bijzonder detail:

Op de achterzijde van het paneel staat in rood krijt een (vervaagde) handgeschreven tekst die waarschijnlijk luidt:
“Ik ben te R’dam
in de Rijnhaven”
Dit zou de hypothese van een plein-air studie op locatie verder ondersteunen.

Daarnaast is het originele informatieblad van “Galerie-16 B” uit de Stationsstraat in Amersfoort nog aanwezig. Hierin wordt Damme omschreven als een “kunstenaar van grote klasse”, bekend om havengezichten en portretten (o.a. Koningin Juliana).

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die:

- Meer weten over de periode waarin Damme dit soort havenstudies op paneel schilderde

- Bekend zijn met de geschiedenis van Galerie-16 B in Amersfoort

- Kunnen bevestigen of dit type werk past binnen zijn betere/meer gezochte periode

- Of mogelijk de Rijnhaven als locatie herkennen

Alvast dank voor het meedenken!
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4