Doorgaan naar inhoud

Ontcijferen

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?

Ontcijferen

Bericht door Frankdeneerste »
Beste allen,

Ik heb een vraag over dit schilderijtje. Olie op koper. (23×17)
Bij het poetsen merkte ik dat er boven in beide lichtstralen iets geschreven staat en heb dan een scan genomen om het duidelijker te zien.
Er zijn 2 lichtstralen die mekaar in het midden kruisen.
Bovenaan in de linkse straal staan de letters IHS in het rood geschilderd, en daar vond ik allerlei betekenissen over terug. Oa Iesus Hominum Salvator, Jezus redder der mensheid.
Nu, in de andere straal staat ook iets geschreven en voor zover ik er iets uit kan opmaken zie ik de letters M A , kan dit een handtekening zijn en is deze misschien bekend bij een van jullie of heeft er iemand weet van waar deze letters voor kunnen staan ?
De rode streepjes op de eerste foto duiden de plaats vd letters aan.
Alvast hartelijk dank.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • Avensis28 Offline

Re: Ontcijferen

Bericht door Avensis28 »
Als Rooms-katholiek zijnde is dit niet ingewikkeld ;)
IHS is inderdaad Iesus Hominum Salvator
MA is de afkorting van Maria (moeder van Jezus.)

Leuk schilderij!

/edit: voordat een en ander betreffende MA als onzin wordt bestempeld en/of het wellicht toch als signatuur wordt gezien,
even een aanvulling

De zonnestralen rondom de letters MA kunnen de heiligheid en verheven positie van Maria benadrukken binnen het katholieke geloof.
Maria wordt vaak gezien als een bemiddelaar tussen gelovigen en Jezus en wordt geëerd als de moeder van de kerk.

De zonnestralen symboliseren vaak (de aanwezigheid van) goddelijkheid/verlichting.
Door specifieke letters, in deze MA en IHS, toe te voegen, wordt de symboliek verder versterkt en krijgt het extra betekenis.

Re: Ontcijferen

Bericht door Frankdeneerste »
Hartelijk dank Avensis28.
Een tijd geleden had iemand op een facebookgroep me wel al weten te vertellen dat het schilderijtje de oprichters van de Jezuïetenorde, met onder andere Ignatius van Loyola, Franciscus Xaverius, Aloyisius van Gonzaga en Stanislas Kostka met Jezuskind voorstelt, maar toen had ik de letters nog niet gezien, ze zijn amper 4 mm groot. Ik dacht eerst dat het rode lintjes waren.
En ja, t is een leuk dingetje met leuke kleine details.
Nogmaals dank.
Plaats reactie