- PeterUitPeer Offline
van Gogh
Bericht door PeterUitPeer »Ik kocht dit werkje in een kringloopwinkel en een aantal zaken doen toch wat vragen bij mij rijzen. Het is een afbeelding van "vissersboten op het strand van les saintes-maries-de-la-mer" van Vincent van Gogh en ik heb er al wat speurwerk naar verricht maar vind toch geen gepast antwoord. Het is een werkje op hout met afmetingen 10 x 14 cm (zonder kader). Op de achterzijde hangt een sticker met het opschrift "Van Gogh 105". Verder staat er een handtekening op "Van Gogh". Nu weet ik wel dat Vincent van Gogh vrijwel altijd tekent met "Vincent" maar af en toe tekent hij ook met "van Gogh" en heel uitzonderlijk met de hoofdletter "V" zoals hier. Als ik deze handtekening naast de handtekeningen uit zijn brieven leg, zijn er toch wel sterke overeenkomsten vast te stellen. Naast de sticker staat het cijfer "3" en het lijkt dat er een "/" voor staat (ik durf de stikker niet op te tillen om deze niet te beschadigen), wat er mogelijk op wijst dat er 3 zulke werkjes bestaan. Als ik het werkje met een microscoop cameraatje bekijk valt een duidelijk puntjespatroon op, wat er op kan wijzen dat het een zeefdruk betreft. Van Gogh experimenteerde met druktechnieken maar ik vind nergens terug dat hij ook met de zeefdruktechniek experimenteerde (maar over sommige zaken schreef hij nooit in zijn brieven). Op sommige plaatsen zie ik door de microscoop camera dat er een soort van doorzichtige dikkere laag op is aangebracht. Jullie begrijpen dat dit alles mij blijft intrigeren en ik hoop dat iemand van jullie mij hier meer over kan vertellen.