Doorgaan naar inhoud

Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • Groen970 Offline

Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

Bericht door Groen970 »
Ik ben nieuw hier op het forum. Een liefhebber van kunst. Geen specifieke stroming of smaak, maar een erg eclectische smaak. Laatst viel mijn oog op deze plaat van Vincent van Gogh, Haags stadsgezicht ('Paddemoes'). De soberheid van het "schilderij " pakte me als het ware! Niet wetende dat het een print/plaat,litho of kopie van Vincent van Gogh was. Leek mij geen moderne print. Door de structuur dacht ik in de eerste instantie aan een litho, maar kwam er achter, dat daar maar heel weinig van zijn. Ik weet dus niet wat het is. Bijzonder is ook het waarmerkzegel van H.Bos uit Den Haag op de achterkant. Een gerenomeerde Kunsthandelaar/ lijstenmaker. De afmetingen van de passeparout zijn 23 x 29 cm. De plaat is op het passepartout gelijmd. Er zijn wat minimale lijmsporen zichtbaar. Het zit volgens mij nog in de originele lijst, niets aan gerommeld. Misschien kan iemand op bassis van deze foto´ s en info wat meer over dit "schilderij" vertellen?
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • SpeurderRB13 Offline

Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

Bericht door SpeurderRB13 »
Hallo, aan de glans van de inkt te zien is het niet een litho/steendruk of ets. Waarschijnlijk niet een origineel werk maar een kopie. Desondanks kan deze wel 50 jaar oud zijn. Men maakt al sinds het begin van de eeuw kopie afdrukken met verschillende werkwijzes, waaronder lichtdruk en heliogravure. We maken meestal onderscheid in origineel werk van de kunstenaar, afdrukken van originele etsplaten e.d., latere herdrukken of kopiën in welke vorm dan ook. Oudere kopiën kunnen nog wel wat waard zijn overigens maar niet in verhouding met een echte.
  • Groen970 Offline

Bericht door Groen970 »
De druk zit in zijn originele lijst met een zegel van kunsthandel H. Bos. De werkzame periode van kunsthandel H. Bos was van 1920 tot 1935. Als je dan bedenkt dat Van Gogh pas rond 1925 bekendheid kreeg, is het best spannend. Natuurlijk hoop ik dat het wat meer is als een kopie, maar je weet het nooit. Ik wacht dus nog om hem uit de lijst te halen totdat ik wat meer te weten ben gekomen, wat het nu werkelijk is. De druk zit al bijna, of meer, als 100 jaar in de lijst. Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven wat het nu is.
Bijlagen
  • Groen970 Offline

Bericht door Groen970 »
SpeurderRB13 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo, aan de glans van de inkt te zien is het nie
> t een litho/steendruk of ets. Waarschijnlijk niet
> een origineel werk maar een kopie. Desondanks kan
> deze wel 50 jaar oud zijn. Men maakt al sinds het
> begin van de eeuw kopie afdrukken met verschillend
> e werkwijzes, waaronder lichtdruk en heliogravure.
> We maken meestal onderscheid in origineel werk van
> de kunstenaar, afdrukken van originele etsplaten e
> .d., latere herdrukken of kopiën in welke vorm dan
> ook. Oudere kopiën kunnen nog wel wat waard zijn o
> verigens maar niet in verhouding met een echte.

Kan het zijn dat het glas van de lijst deze glans van de inkt versterkt?
  • Groen970 Offline

Bericht door Groen970 »
scholte Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou 'm toch maar eens uit de lijst halen, het i
> s een opvallend goed getekende reprise.

Ik denk dat ik hem toch maar eerdaags uit de lijst ga halen. Ik kom helaas niet verder met meer informatie over het stuk.
De achterkant kan misschien inderdaad wat meer licht op de zaak werpen.
  • Groen970 Offline

Bericht door Groen970 »
Iedereen nog bedankt voor zijn reacties.Ik heb in ieder geval door onderzoek een hoop geleerd over Vincent van Gogh. Of het stuk nog enige waarde heeft durf ik niet te zeggen, kan geen voorbeeld vinden. Maar een ervaring rijker is ook wat waard! Verbaas me wel over het gebrek aan kennis tegenwoordig en de arrogantie van de museums. Geen enkele reactie! De museums zijn toch van ons allen en niet van een kleine groep kunst elite..........Hoe je het went of keert het is toch een bijzonder stuk dat volgens mij deel uitmaakt van de geschiedenis van Vincent van Gogh. Hoeveel van deze isografieen zijn er gemaakt in opdracht van de eigenaar van het origineel? Misschien alleen deze?? Zover ik kon achterhalen, is voor deze isografie het origineel gebruikt, uit de collectie van Hidden Nyland Dordt.
Plaats reactie