Doorgaan naar inhoud

Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • Hart Offline
  • Berichten: 1141
  • Lid geworden op: 12 dec 2008, 15:59

Re: Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

Bericht door Hart »
Nee, het neoclassicisme was van eind 18e en begin 19e eeuw, een stroming waarin de eenvoud en puurheid van de klassieken werd nagestreefd. Dit standbeeld van Bernini is typisch barok: theatraal, weelderig, dynamisch en één met de architectuur er omheen.

http://www.kunstkennis.nl/kunstgeschiedenis/barok/barok.htm
  • Hart Offline
  • Berichten: 1141
  • Lid geworden op: 12 dec 2008, 15:59

Re: Ruiterstandbeeld Lodewijk XIV voor Versailles kunststroming.

Bericht door Hart »
Vreemde opdracht voor een "taakje", want dat ding van 1835 heeft een rare, ingewikkelde geschiedenis en is niet echt beroemd zoals de Bernini. Maar goed, de stijl is beslist niet neoclassicistisch, want in 1835 focust de Franse kunst niet meer met de klassieke oudheid maar op hun eigen glorieuze verleden onder Lodewijk XIV. Die stijlperiode heet het Historisme. Die grijpt terug op de Barok en wordt daarom ook Neobarok genoemd, hoewel er verschillen zijn.
Plaats reactie