Doorgaan naar inhoud

Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?

Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam

Bericht door SallandseBosbes »
Vanmorgen bij de kringloop gevonden een erts van H.d.V. met als afbeelding de oude energie centrale aan de Haarlemmerweg uitbeeld anno 1892.
Daarna zou het een pompstation geweest zijn en nu een restaurant (dit staat achterop vermeldt). Maar ik twijfel of deze prent hetzelfde is als het pompgebouw die ik vond op internet vond
https://rijksmonumenten.nl/monument/526713/pompstation-gemeentewaterleidingen-amsterdam-voormalig-pompgebouw/amsterdam/

Ik heb eigenlijk twee vragen om mijn plaatje compleet te krijgen:
Weten jullie de locatie van mijn prent en kennen jullie de kunstenaar ervan want er staat enkel H.d.V 291 op.

Alvast bedankt voor het meedenken, groet uit het mooie Salland, Sallandse Bosbes Hilde
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4

Re: Wie kent deze ets van de oude centrale Amsterdam

Bericht door SallandseBosbes »
Dat zou kunnen, ik vindt het een mooie prent waarin je van alles in kunt ontdekken en nu met de Regionale Energietrasitie RES, warmtepompen en zonnepanelen is het de moeite waard om ook te zien hoe het vroeger was. Ik ben ook geen kunstkenner in prenten, groet oet Salland

Nog een aanvulling, twee nieuwe foto's gemaakt bij daglicht.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4

Re: Wie kent deze ets van de oude centrale Amsterdam

Bericht door SallandseBosbes »
Kreeg van het Amsterdams museum vanmiddag het volgende bericht door:

Ik kan u vertellen dat het gebouw een van de gebouwen van de WESTERGAS- fabriek is. Meer informatie over de gebouwen op dat terrein kan u vinden bij het Archief van Amsterdam op; https://archief.amsterdam/beeldbank/mode=gallery&view=horizontal&q=westergasfabriek&page=1&reverse=0

Ik ben al inmiddels een stuk wijzer, maar zie ook dat de prent anders is dan de gebouwen die er nu nog staan. De prent is van 1892 en uit het beeldachief zijn inderdaad veel sloopwerk terug te vinden. Hoe de schoorsteenpijpen zijn opgeblazen, de ketelhuis veranderd en zo meer. Maar de bouwstijl is wel ongeveer gelijk, de bakstenen tussenstukken, zal toch wel daar ergens opgetekend zijn, groet Hilde
Plaats reactie