Doorgaan naar inhoud

Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • wk.scholten Offline

Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

Bericht door wk.scholten »
Anton Nordberg was een broer van mijn opa van moederskant (een oudoom dus). Ik kan het bovenstaande voor het overgrote deel bevestigen.

Een uitgebreide stamboom kun je hier vinden: https://gw.geneanet.org/wkscholten_w?n=nordberg&oc=0&p=antonius+hubertus&type=tree
In de mannelijke lijn gaat deze terug tot midden 18e eeuw, als de naam Nordberg nog Norberg is. Waarom deze verandering is mij onduidelijk, want Zweden hebben mij verteld dat met d Noors is en zonder d Zweeds, terwijl nergens een link met Noorwegen uit blijkt. Döderhult is nu Oskarhamn. Het was een familie van zeevaarders. De grootvader van Anton is in 1912 bij een schipbreuk bij Australië verdronken en het wrak is nooit teruggevonden.

Anton komt uit een gezin van 5 jongens. Toen hij klein was (1905) woonde hij op het Adres Oranjeboomstraat 180 in Rotterdam. Zijn vader dronk veel en sloeg zijn moeder. De oudste jongens vonden een ander huis voor moeder en hebben op een zaterdagmiddag terwijl vader in de kroeg zat alle huisraad op een handkar geladen en de boel verhuisd.

Ik heb zelf ook diverse schilderijen en een krijttekening van hem in mijn bezit, van wisselende kwaliteit. Hij tekende en schilderde volgens mij veel van ansichtkaarten (gedwongen door de oorlogsomstandigheden?). Een van de mooiste werken die ik van hem heb is de Binnenrotte in Rotterdam gezien vanaf de Hoogstraat met de Laurenskerk als hoofdonderwerp. Een jaar of 10 geleden dook er in een krant ineens een ansichtkaart op met precies dezelfde afbeelding. Evenzo had ik een straatje in Parijs dat op dezelfde manier lijkt te zijn gemaakt.
Ik voeg ook een foto van hem bij, samen met zijn echtgenote Jacoba van Hooren (Coba). Deze foto is denk ik van rond 1935.

Mijn moeder heeft overigens nog wel wat geschilderd in haar jonge jaren en signeerde met HJ Nordberg, waarbij de H en de J over elkaar werden geschreven.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • ArthuroD Offline

Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

Bericht door ArthuroD »
Goedenavond,

Mijn moeder Ria van Disseldorp - Van Hooren heeft een schilderij van Anton Nordberg.
Zij is een familielid van Jacoba van Hooren; echtgenote van deze schilder.

Er werd thuis veel waarde gehecht aan dit schilderij. Het is een duinlandschap. Zie bijlage.
De originele handtekening van A.H. Nordberg staat in de linker-beneden hoek. Zie bijlage.
Het schilderij is in goede staat.

Als familie zouden wij graag dit schilderij ergens neer willen hangen; bij iemand die de waarde hiervan herkent en ervan geniet.
- Heeft u interesse?
- Een mailtje volstaat: 3maedl.ziggo.nl

Arthur van Disseldorp
Bijlagen
Plaats reactie