Ik zoek de juiste locatie van dit Amsterdamse stadsgezicht. Ik vermoed dat dit een schilderij is van Willem Johannes Andreas (W.J.A. "Wim") van Beekum (1912-2005). Heeft iemand nog meer informatie over schilder, schilderij en waarde?
mp.kunst Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zoek eens naar Karl Jacob van Beekum op Google.
Bedankt, ik heb dat gedaan en ik kom dan bijvoorbeeld uit op https://www.invaluable.com/artist/beekum-karl-jakob-van-79vhth5mzt/ en daar zie ik schilderijen staan die inderdaad dezelfde signatuur zonder initialen en met een zakkende letter k en m, ook de stijl is vergelijkbaar (zie voorbeeld). Maar ik zie ook onder dezelfde naam schilderijen met een duidelijk andere stijl en een signatuur met initialen (zie ander voorbeeld).
Ik vermoed dat het toch om Wim van Beekum gaat (ondermeer omdat het schilderij van mijn schoonouders was die uit Rijswijk kwamen). Op catawiki.nl vind ik van een oude veiling het volgende:
Willem Johannes Andreas (W.J.A. "Wim") van Beekum was op 3 februari 1912 in Den Haag geboren en stierf op 12 juli 2005 op 93 jarige leeftijd in Rijswijk. Wim was Leerling van de Akademie voor Beeldende Kunst te Den Haag
Wim was een gekwalificeerde schilder, tekenaar en lithograaf. Hij gaf tevens lithografieles in grafische bedrijven (Scheen 1969-1970)
De onderwerpen die Wim aanspraken waren die van de landschap (als genre) en stadsgezichten; naturalistisch.
Wim van Beekum is opgenomen in de zeer bekende Scheen, “de bijbel” onder de kunstschilders, waar kunstschilders van betekenis zijn opgenomen:
Scheen 1969, Vol. 1, p. 62 (as: Beekum, Willem Johannes Andreas ('Wim') van;*)
Maar ik ben ook nog wel geinteresseerd of iemand de locatie herkent?