Er staat zonder enige twijfel W.Starrenburg A° 1794. In de kunst-databases kom ik alleen 19e en 20ste eeuwse Starrenburgen tegen, maar er hebben in de 18e eeuw verschillende Wouters, Wilhelmussen en Willems Starrenburg bestaan:
Willem STARRENBURG, bouwman, geb. op 06‑02‑1773 te Brandwijk (bron: Doopboek),
https://www.openarch.nl/search.php?name=Wouter+Starrenburg
Het zijn alle drie ontwerpen voor grafmonumenten, met symboliek als wierookvat, drietand (zeehandel), druiven (wijnhandel of huwelijksgeluk) etc.
Dit soort tekeningen is nooit per se aan kunstenaars toe te schrijven, omdat tekenonderricht in hoog aanzien stond en bij allerlei opleidingen hoorde, ook van militairen, medici etc. .
Hart Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er staat zonder enige twijfel W.Starrenburg A°
> 1794. In de kunst-databases kom ik alleen 19e en
> 20ste eeuwse Starrenburgen tegen, maar er hebben
> in de 18e eeuw verschillende Wouters, Wilhelmussen
> en Willems Starrenburg bestaan:
>
> Willem STARRENBURG, bouwman, geb. op 06‑02‑1773 te
> Brandwijk (bron: Doopboek),
> https://www.openarch.nl/search.php?name=Wouter+Starrenburg
>
> Het zijn alle drie ontwerpen voor grafmonumenten,
> met symboliek als wierookvat, drietand
> (zeehandel), druiven (wijnhandel of
> huwelijksgeluk) etc.
> Dit soort tekeningen is nooit per se aan
> kunstenaars toe te schrijven, omdat
> tekenonderricht in hoog aanzien stond en bij
> allerlei opleidingen hoorde, ook van militairen,
> medici etc. .
Bedankt voor de reactie.....
Ik kom er zeker verder mee
Kunt u de zin: tekenonderricht in hoog aanzien stond en bij allerlei opleidingen hoorde, ook van militairen, medici etc. .
Uit de periode 1780-1880 bestaan veel erg goede tekeningen, pentekeningen en zelfs olieverfschilderijen door mensen die geen kunstenaar van beroep waren. Vaak ook blijken de makers, bij nader onderzoek, verbazingwekkend jong. Dat kwam doordat er toen in scholen en vooral ook bij de rijkere klassen thuis door tekenleraren heel goed onderwijs werd gegeven. Dat gebeurde omdat het aanschouwelijk maken van informatie voor verdere opleiding nodig was. Zo moesten aankomend biologen hun onderzoek kunnen illustreren en officieren locaties van de vijand kunnen schetsen. Of van koloniën, daar bestaan prachtige boekwerken van. Ook voor huwbare jongedames was geoefend tekentalent van voordeel.
Dit lijken professionele ontwerpen voor grafmonumenten. Maar meneer of mevrouw Starrenburg kan net zo goed een goed geschoold familielid van de overledene geweest zijn.
Hart Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uit de periode 1780-1880 bestaan veel erg goede
> tekeningen, pentekeningen en zelfs
> olieverfschilderijen door mensen die geen
> kunstenaar van beroep waren. Vaak ook blijken de
> makers, bij nader onderzoek, verbazingwekkend
> jong. Dat kwam doordat er toen in scholen en
> vooral ook bij de rijkere klassen thuis door
> tekenleraren heel goed onderwijs werd gegeven. Dat
> gebeurde omdat het aanschouwelijk maken van
> informatie voor verdere opleiding nodig was. Zo
> moesten aankomend biologen hun onderzoek kunnen
> illustreren en officieren locaties van de vijand
> kunnen schetsen. Of van koloniën, daar bestaan
> prachtige boekwerken van. Ook voor huwbare
> jongedames was geoefend tekentalent van voordeel.
>
> Dit lijken professionele ontwerpen voor
> grafmonumenten. Maar meneer of mevrouw Starrenburg
> kan net zo goed een goed geschoold familielid van
> de overledene geweest zijn.
Super echt zeer vriendelijk bedankt...
Zaten in een oude map en zat ook een kleine ets of litho bij maar denk van een hele andere maker....
Als je het papier in het licht houd lijken het wel allemaal stroken aan elkaar geplakt tot papier
Dat laatste blad is een kopergravure uit een boekwerk, dus een afdruk van een gegraveerde koperplaat. Wat de blote vrouw in die nis zit te doen, is mij niet duidelijk.
Voor grafontwerpen is natuurlijk weinig klandizie. Er zijn (behalve Marktplaats en Catawiki) eigenlijk maar twee adressen waar je zoiets kunt laten verkopen:
Hart Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat laatste blad is een kopergravure uit een
> boekwerk, dus een afdruk van een gegraveerde
> koperplaat. Wat de blote vrouw in die nis zit te
> doen, is mij niet duidelijk.
>
> Voor grafontwerpen is natuurlijk weinig klandizie.
> Er zijn (behalve Marktplaats en Catawiki)
> eigenlijk maar twee adressen waar je zoiets kunt
> laten verkopen:
>
> http://www.bubbkuyper.com/
> https://b-n.nl/
Hallo,
Misschien ben ik wat verder gekomen....ik merkte een streepje boven de u op (ú) zal dit de gene in kwestie kunnen zijn.
Kwa verkoop.....ben niet zo van verkopen van de echte oude dingen.
P.s
Heb wel iets van 150 advertenties op mp maar de veelal onbekende items gebruik ik om info te vergaren en de rest is idd voor verkoop.
Voor als iemand wilt kijken en info heeft over een bepaalde item is dat natuurlijk van harte welkom
Museum art Cycladic art vaasje/kelkje
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1579533466?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons_seller