Doorgaan naar inhoud

lexica, wat is er allemaal te koop?

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?

Moderator: admin

  • Anonieme bezoeker Offline

lexica, wat is er allemaal te koop?

Bericht door Anonieme bezoeker »
L.s,

Ik heb in de geschiedenis van dit forum een aantal reacties gelezen als "in de boeken alsmede het digitale archief is de kunstenaar (on)vindbaar.."
"De boeken" zijn de kunstlexica: het meest bekend is wel de Scheen lexicon, Jacobs en nog wat andere lectuur.

Nu heb ik reeds een stapeltje schilderslexica, maar ik ben altijd nieuwsgierig wat er nog meer te koop is op dat vlak.

Kortom: welke boeken zijn volgens u handig om in de collectie te hebben?
Het kan gaan om signaturen/monogrammen lexica alsmede de Scheen equivalenten, nationaal en internationaal.

Laat maar horen!
  • uverb Offline
  • Berichten: 337
  • Lid geworden op: 18 jan 2016, 11:16

Re: lexica, wat is er allemaal te koop?

Bericht door uverb »
Dit is 2020, alles staat op het web. En veel meer: RKD, Getty, Heemskerk, Artprice, AKL-Online, Sauer-online, Findartinfo etc. etc.... Daar kunnen geen tien boekenkasten vol lexica tegenop. Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst een handboek heb gebruikt. Missschien een paar jaar geleden Goldstein's Monogrammlexikon. Maar ook dat staat hier te verstoffen.
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: lexica, wat is er allemaal te koop?

Bericht door Anonieme bezoeker »
uverb Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit is 2020, alles staat op het web. En veel meer:
> RKD, Getty, Heemskerk, Artprice, AKL-Online,
> Sauer-online, Findartinfo etc. etc.... Daar kunnen
> geen tien boekenkasten vol lexica tegenop. Ik kan
> me niet heugen wanneer ik voor het laatst een
> handboek heb gebruikt. Missschien een paar jaar
> geleden Goldstein's Monogrammlexikon. Maar ook dat
> staat hier te verstoffen.


Anno 2020 staat alles op internet, zeer zeker.
Toch ga ik er gemakshalve vanuit dat vroeg of laat alle info betaald moet worden d.m.v abonnementen. (Of je wordt doodgemept met reclames waardoor je door de bomen het bos niet neer ziet. Ik kan ook nog een zeer slecht tegen reclame!) De trend is al even gaande bij o.a. kranten en zal zich alleen naar verder uitbreiden.

Aangezien ik het verdom om (op termijn) te betalen voor een abonnement heb ik liever alle info in de boekenkast :)
  • uverb Offline
  • Berichten: 337
  • Lid geworden op: 18 jan 2016, 11:16

Re: lexica, wat is er allemaal te koop?

Bericht door uverb »
Papieren equivalenten van betaalsites ken ik niet. Misschien begrijp ik je verkeerd. Ik kan alleen de laatste Bénézit bedenken, in 14 delen, waar mijn vrouw in 2006 nog € 3000,- voor betaald heeft en die nu voor € 148,- te koop is: https://www.froelichundkaufmann.de/kunst/benezit-dictionary-of-artists-14-baende.html?listtype=search&searchparam=benezit&

of bij de zelfde boekhandel de volledige Thieme-Becker-Vollmer op CD-Rom voor € 68,- . Die staat in boekvorm nu op Marktplaats te koop voor € 70,- https://www.marktplaats.nl/a/boeken/kunst-en-cultuur-beeldend/m1556867749-thieme-becker-vollmer-25-boeken.html?c=c40de5ad629ab42516ec13768067e2e0&previousPage=lr
  • Anonieme bezoeker Offline

Re: lexica, wat is er allemaal te koop?

Bericht door Anonieme bezoeker »
De 2006 Gründ Benezit staat hier in de kast, inderdaad voor €150 nieuw in doos.
Bizar lage bedragen... nog gekker: Gründ is overgegaan naar Oxford.
Oxford maakte in (uit mijn hoofd) 2016 een 100% identieke versie van de 2006 Benezit, alleen voorzien van de naam Oxford in plaats van Gründ én een dikke prijs.
De Gründ versie was én is "the best buy", voor €150 in huis terwijl je voor de 100% identieke Oxford diep in de buidel moest. Ik heb nooit begrepen waarom Oxford zijn stempel er op moest plakken...

Oxford heeft sinds de Gründ overname blijkbaar geld nodig gehad. Zo is er bijvoorbeeld ook een Oxford lexicon van ik meen enkel Aziatische kunstenaars. Wederom dikke prijs, maar de kunstenaars in dat boek komen rechtstreeks uit de Benezit, zonder (nieuwe) toevoegingen.
Heb je de Benezit dan is dat boek van Aziatische kunstenaars dus een dure miskoop.

De Thieme Becker alsmede opvolger Vollmer staan hier overigens ook al in de kast.
Plaats reactie