Doorgaan naar inhoud

Schilderij

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?

Moderator: admin

  • sytze Offline
  • Berichten: 460
  • Lid geworden op: 08 nov 2016, 17:18

Re: Schilderij

Bericht door sytze »
Tja, er staat maar één H.Hendiks in de boeken, die woonde in Eindhoven en er is verder niets van hem bekend. Iemand anders heeft (later, denk ik) een ennetje voor die naam gezet wat 'naar' betekent oftewel 'nageschilderd van'. Het is een mooi schilderij met een (indertijd) dure lijst. Maar de huidige veilingwaarde zal rond de 100 euro liggen, tenzij de precieze locatie van dit landschap bekend is.
  • Josebeek Offline
  • Berichten: 4
  • Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:50

Re: Schilderij

Bericht door Josebeek »
Bedankt voor je reactie,
Wat mij opvalt is dat u de naam Hendiks noemt en ik Hermans lees op het schilderij. Is dit een typefout of gaat het toch over een andere schilder?
  • sytze Offline
  • Berichten: 460
  • Lid geworden op: 08 nov 2016, 17:18

Re: Schilderij

Bericht door sytze »
Verdraaid, je hebt gelijk. Er zat een koffiepauze tussen :). Maar ik bedoelde inderdaad Hermans en wel deze:

https://rkd.nl/nl/explore/artists/record?sa%5Bkunstenaarsnaam%5D=%22Hermans%2C+H.%22&query=&start=0

De rest van mijn commentaar klopt gewoon, hoor, sorry voor de rare fout. Artprice vermeldt ook geen H.Hermans.

Zou Eindhoven kunnen kloppen?
  • Josebeek Offline
  • Berichten: 4
  • Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:50

Re: Schilderij

Bericht door Josebeek »
Oké, dank je wel. Het is een schilderij wat nog bij mijn oma vandaan komt. Zij heeft op verschillende plaatsen gewoond maar niet in de omgeving van Eindhoven. Voornamelijk in de provincie Groningen. Het is dus wel heel oud maar heeft dus weinig waarde als ik het goed begrijp. Of ik moet zien te achterhalen waar de precieze locatie van het landschap is. Enig idee of ik daarachter kan komen?
  • sytze Offline
  • Berichten: 460
  • Lid geworden op: 08 nov 2016, 17:18

Re: Schilderij

Bericht door sytze »
Nee, dat gaat heel moeilijk worden. Zo'n stenen bruggetje met wat ornamentiek midden in het landschap duidt natuurlijk op een landgoed. Meer kan ik er niet over zeggen. Het blijft vreemd dat iemand een ennetje voor de naam van een onbekende schilder heeft gezet. Doorgaans staan die ennetjes op nageschilderd werk voor de namen van beroemdheden als Apol, Mesdag, Leickert.
Plaats reactie