Doorgaan naar inhoud

Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • rwa073 Offline

Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

Bericht door rwa073 »
Wie heeft er informatie over de kunstenares Erika Visser (1919-2007)? Zij is gehuwd geweest met de Utrechtse surrealistische schilder Joop Moesman. Zelf is zij vooral bekend vanwege haar portretten. Ik bezit een groot zelfportret in potlood, gedateerd 1943 (zie foto). Haar RKD-dossier heb ik ingezien, maar ik ken weinig werk van haar hand. Zijn er mensen met werk in bezit? Is er werk van haar in musea aanwezig? Suggesties zijn van harte welkom! Rik Wassenaar
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • Pescatore Offline

Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

Bericht door Pescatore »
Als de tekening uit 1943 is, werd hij gemaakt nadat ik (in april van dat jaar was geboren). Erika Visser was mijn moeder. Ik ken haar werk dus goed, heb een groot deel van haar oeuvre in bezit. Haar werk is in een aantal musea te vinden. De grootste collectie is bij het Centraal Museum te Utrecht.
De tekening laat een grote invloed zien van haar leermeester aan de Rijksacademie, Professor Röling. Ook tijdgeestinvloeden door realisten en magisch realisten.
Tot nu toe een van de weinige werken uit haar jonge jaren.
Bijzonder dat u hem heeft en een raadsel hoe u eraan bent gekomen...

Felix Visser
  • rwa073 Offline

Bericht door rwa073 »
Hallo Felix, Wat geestig om een half jaar na plaatsing van dit bericht een reactie te krijgen en nog wel van de zoon van de kunstenares! Ik ben een liefhebber van portretten. Dit werk heb ik op een veiling gekocht. Het is monumentaal, zowel qua formaat, als qua uitstraling. Het zwart van de jurk is prachtig! Vindt u het een idee om per email gegevens uit te wisselen? Dan kan ik u ook goede foto's van het portret sturen. Met vriendelijke groet, Rik Wassenaar
  • dvdh Offline

Bericht door dvdh »
Hallo Meneer Visser,

Ik ben ook in het gelukkige bezit gekomen van een schilderij van Erika Visser Uw moeder, ik heb het gekocht in Den Haag en het is ooit uit een erfenis gekomen. Het is een prachtig schilderij van een dame van hogere stand. Ik las dat het maar zelden voorkomt dat er een schilderij aangeboden word. Alleen heb ik 1 vraag wie is de dame op het schilderij. Het is een groot doek 105 bij 90 cm .Links onder gesigneerd en gedateerd. Ook zit er achter op het raam werk een papiertje met haar naam er adres.
Als met al een schitterend doek . Ben er als verzamelaar erg blij mee.

Groet,

Dirk
Bijlagen
  • rwa073 Offline

Bericht door rwa073 »
Beste Dirk, Gefeliciteerd met het fraaie portret! Vlgs. mij bekijkt Felix Visser de museumserver niet vaak. Ik zal hem attenderen op je bericht. Ken je de publicaties over Erika Visser? Zo nee, dan kan ik je er enkele noemen. In ieder geval is jouw portret vervaardigd in de periode dat ze met de Utrechtse schilder Moesman was gehuwd (sinds 1951). Ze heeft veel mensen uit Utrecht geportretteerd, w.o. veel kunstenaars. In 1954 is ze ook lid geworden de Haagse Pulchri Studio en de Haagse Kunstkring. Vriendelijke groet, Rik Wassenaar
  • dvdh Offline

Bericht door dvdh »
Beste Rik

Ik heb vandaag contact gehad met Felix Visser haar zoon, die gaat ook kijken in het archief wie de dame is. Ik had al veel gelezen over Erika Visser. Verzamel zelf schilderijen ,maar het leuke is ik wist niet wat en van wie dit doek was. Kon het kopen via mp. Toen ik had gekocht ging ik nakijken wie de schilder was. Nou dat was een leuke binnen komer een Utrechtse schilder en een bekend portret schilder voor haar tijd. Belangrijk is ook wie deze dame is ,dat maak alles weer mooier de hele geschiedenis van het doek.
Ik hou je zeker op de hoogte ,

Groet,

Dirk van den Heuvel
  • Machteld Offline

Bericht door Machteld »
Beste Rik,
Erika Visser was een goede vriendin van mijn moeder. Zo heeft ze ook een portret van mij getekend in 1959. Ze heeft het niet gesigneerd helaas. Houtskool 67x100 cm. Ik heb de afbeelding in bijlage gezonden. Vriendelijke groet, Machteld Jesse.
Mijn email adres is jivanjili@xs4all.nl
Bijlagen
  • Machteld Offline

Bericht door Machteld »
Gegroet Felix, we hebben elkaar als kinderen wel ontmoet. Margreet Jesse was een goede vriendin van je moeder. We zagen elkaar destijds nog op haar adres op de Oude Gracht. Erika heeft verschillende tekening en schilderijen gemaakt van gezinsleden. Ik weet niet waar die zijn maar de mijne heb ik (nog). (zie op deze pagina) Gewoon leuk om even kontact te maken. Liefdevolle groet, Machteld Jesse
Plaats reactie