Ik ben in het bezit van een gsigneerde M.Ottee geschikderd door Marinus Ottes Dat weet ik omdat het een familiestuk is en het een broer van mijn moeder was.
Zijn deze schilderijen wat waard?
a.voskuilen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben in het bezit van een gsigneerde M.Ottee
> geschikderd door Marinus Ottes Dat weet ik omdat
> het een familiestuk is en het een broer van mijn
> moeder was.
> Zijn deze schilderijen wat waard?
>
>
Ik heb een vraag voor A. Voskuilen. Hopelijk volgt u deze discussie nog na al deze tijd.
Op mijn schilderij van M. Ottee staat op het raamwerk geschreven: Zwitserland Tessin M. Ottee Postjesweg 89 II Tel 84929. Het betreft een Zwitsers dorpsgezicht met "ui" kerk.
U stelt, dat de signatuur M. Ottee behoort aan Marinus Ottes. Dit is een schilder uit Amsterdam. Uw claim komt mij aannemelijker voor, dan de bewering, dat het een pseudoniem voor A. van Gilst betreft. De laatste heeft, voor zover bekend, nooit in Amsterdam gewoond.
Kunt u nagaan of uw oom op het bovenstaande adres in Amsterdam heeft gewoond? Heeft uw oom mogelijk een buitenlandse reis naar het canton Tessin in Zwitserland gemaakt?
Ik heb Ottee gekend. Hij heette echt Ottee. Direct na de oorlog kwam hij vaak bij mijn ouders. Hij logeerde dan telkens enkele weken bij hen. Zijn vrouw kon niet tegen de drukte van een gezin en logeerde dan in een hotelletje (Verwiel) in Waalwijk. 's Avonds ging mijn vader met hem in de Langstraat langs looiers, schoenfabrikanten en toen der tijd andere welgestelden. Ottee handelde in schilderijen maar schilderde zelf ook. Telkens bij zijn afscheid gaf hij mijn ouders een schilderij cadeau van hem zelf of van een van de schilders uit zijn handel.
Later, toen het hen beter ging bleven er zo nu en dan wel contacten. Ik heb hem nog een keer in een tv-uitzending gezien over de verhandeling van kunst naar Usa. Hij maakte kleine stillevens aan de lopende band die per vierkante meter naar America gingen.
Het zou mij niet verwonderen als hij al lang geleden is overleden. Als kind kende ik hem als een man die minstens net zo oud was als mijn grootvader, althans voor mijn gevoel.
ik zelf heb twee schilderijen van hem in olieverf op linnen. Een vlucht opvliegende eenden in een rietveld en een kleine havenkade ergens uit zuid Europa.
Ik heb ook een gesigneerde M. Ottee Wij noemen hem de Modinette. De voorstelling is een regenachtig pleintje/straatje in Parijs. met op de voorgrond een hoedenmaakster met twee hoedendozen aan haar arm, die schalks over haar schouder kijkt. Op de achtrgrond verschillende voetgangers, waaronder een gendarme met pet. Onder de signatuur staat Paris. Zijn er meer werken uit Parijs bekend? Is datering mogelijk?
Ik zie ook gelijkenissen meteen werk van van Gilst (zie bijlage)
Hallo APDR.
Ik ben Lia Ottes, nicht van Marinus Ottee die in feite Marinus Jacobus Ottes heette en een broer was van mijn vader. Marinus is overleden op 15 september 1973 in Amsterdam. Ik zou graag met u in contact komen omdat ik benieuwd ben naar Marinus' tijd in Brabant en met name diens tijd in Waalwijk. Mijn moeder, Annie Wilmont ,was een Waalwijkse en ik vraag me nu af of het toeval was dat Marinus Ottes daar ook regelmatig kwam. Ik ben kunsthistorica en zou graag alle vragen die mensen hebben over M. Ottee willen beantwoorden.
Dag, ook ik heb een schilderij, van M.Ottee.
Het is een voorstelling van een druk plein in -ik denk- Parijs.
Het werk is al jaren in mijn bezit. Voorzover ik het kan beoordelen is het goed geschilderd.
Tot op de dag van vandaag heb ik gedacht, dat mijn ouders het in 1954 op Monmartre hadden gekocht. Vandaag moest het opnieuw in de lijst worden vast gezet en pas toen zag ik dat op de achterzijde van de lijst met potlood geschreven stond Postjesweg 89 en telefoonnummer. Mijn vader kocht wel vaker werk van schilders die hij in Amsterdam tegen kwam. Zo zal dit werk ook wel in zijn bezit gekomen zijn.
Heeft Ottee een Parijse periode gehad? Wie heeft enig idee van de waarde van het werk?