Ik ben in het bezit van een gesigneerde en van monogram voorziene ets van Isidore van Mens.
Het betreft een voorstelling van de haven van Antwerpen met stoomboten. Onder het monogram staat het getal 52
hallo,
Kan iemand mij informatie geven over dit schilderij van Isidore van Mens? Wat zou de opbrengst kunnen zijn bij een eventuele verkoop?
Alvast bedankt voor een reactie!
Een beetje vroeg en wat stijf werk. Al zijn oriëntaalse werken zijn goed geld waard. Die zijn ook veel mooier. Zijn Nederlandse onderwerpen brengen veel minder op. Laatst was er een vroeg schilderij bij van Spengen. Een markt gezicht met figuren (dit werk vond ik mooier) bracht € 350,- op. Kwam nog wel opgeld bij.
Volgens mij is de staat van dit werk ook niet zo best ???
Het werk is zeker een Amsterdams stadsgezicht. Veel geluk ermee.
Een beetje verkeerd en niet compleet verhaal Jeroen. Het schilderij waar jij op doelde was bij Zadelhoff en die leek inderdaad op een "vals" (of verdacht) werk van isidore van mens. Het andere werk is een mooi vroeg werk op een markt en die bracht toch serieus geld op.
De meestal mooie Nederlandse werken (precies op de schilders manier van die tijd) zijn relatief schaars en hierdoor onbekender maar kwalitatief zeker niet minder. Hij moest immers zijn vader die notaris was in Berlicum (Nbr.) overtuigen dat hij van een eventueel kunstenaars schap kon gaan leven.
Het schilderij van Laurens is een fraai Amsterdams stadsgezicht van de zwarte Bijlsteeg (opm. 2de Helmerstraat was Isidore's woonadres).Deze beroemde straat is door andere bekende schilders vastgelegd zoals Martin Monnickendam en Anton Pieck. Overigens is de zwarte bijlsteeg vele jaren geleden afgebroken en vervangen voor nieuwe woningen/ appartementen.
Bedankt voor de reacties en de foto. We hebben het schilderij reeds verkocht op de veiling aan een verzamelaar. Schilderij heeft erg lang op zolder gestaan. We hebben er een hele mooie prijs voor gekregen. Gelukkig is het schilderij in goede handen.