hallo ik ben frank en dringend opzoek naar wat informatie over het ship de tilly, mijn moeder heeft ooit een schildeij gehad dat door Koster.k is geschilder, haar vader was kapitijn op het schip de tilly, zijn naam was Willen verde weet ik het niet echt.
met vriendelijke groet Frank van dillen
P.S. hoop dat jullie mijn zo snel mogenlijk kunnen helpen
al vast bedankt
Dit is te vinden over het schip de Tilly:
De geschiedenis van de Zaanse kustvaart begint net voor de tweede wereldoorlog. Tot dan werd hout aangevoerd door stoomschepen van zo'n 1.500 tot 10.000 ton van Scandinavische rederijen. In 1938 namen enkele Zaanse houthandelaren zelf het initiatief om een eigen rederij te vormen. Ze richtten de Zeevaart-Maatschappij Zaandam op. Een rederij met twee schepen van elk 450 ton laadvermogen: de Lena, genoemd naar mevrouw Middelhoven en de Tilly, naar de echtgenote van een directeur van Pont. Beide schepen zouden kort daarna bijzondere prestaties leveren tijdens de tweede wereldoorlog.
De Lena en de Tilly konden direct meehelpen met het evacueren van geallieerde troepen van de stranden bij Duinkerken tijdens de Operatie Dynamo. Bij een tweede reis op 3 juni 1940 om nog meer troepen uit Duinkerken op te halen, liep de Lena aan de grond. Verwoedde pogingen van twee andere schepen om haar vlot te trekken mislukten en op 4 juni werd het schip verlaten. De Duitsers hebben haar later toch vlot gebracht. Na de oorlog in 1945 werd ze in desolate toestand aangetroffen in een haventje op het eiland Jersey. Ze had de oorlog overleefd, keerde terug naar Zaandam en werd weer in de vaart gebracht. De Tilly, met voornamelijk Zaanse bemanning aan boord, wist in de eerste oorlogsdagen nog naar Engeland te ontkomen. Daar heeft ze de hele oorlog in de vaart rond Engeland gezeten, vervoerde vaak kolen van de west- naar de zuidkust voor de elektriciteitscentrales daar.
Heinkel
Zelfs heeft de bemanning in de buurt van het Bristolkanaal een Duitse Heinkel neergehaald. Om met oud-kapitein Jan Stam, toen stuurman op de Tilly, die in Wormerveer woont, te spreken: "Plotseling zagen we een Duitse Heinkel boven ons vliegen, die recht op ons af kwam. We dachten: nu is het gebeurd. Maar we hadden wat mitrailleurs aan boord. Enfin we haalden die kist naar beneden. Je schrikt wel op zo'n moment. Verder hadden we niet zoveel last van die Duitsers."
Zaandam Achtersluispolder Het schip "Tilly" uit
Chittagong bij de scheepswerf van de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij ZSM.
Ik heb daarnaast nog een stuk of 16 foto's gevonden. Geef even een email adres zodat ik de foto's kan opsturen.
Vroeger in Zaandam kwam de schilder Klaas Koster (oa. in het Noordelijk Museum.) aan boord , alpino pet op en blauwe trui aan, meest 's morgens op z'n ouwe brommertje met grote tassen erop, waar hij z'n schildersspullen in had. Keek eens rond, zocht een plekje en begon te schetsen. Na een klein uurtje ging Klaas weer naar huis, naar de Blekerstraat een zijstraat van de Zuiddijk waar hij z'n schetsen tot schilderijen maakte.
Tegen drie uur 's middags zag je Klaas weer terug komen en aan boord gaan met een bundeltje schilderijen, want Klaas wist om 3 uur is het Pick Heet, oftewel theetijd aan boord en dan zitten de meeste opvarenden in de messroom. Daar stalde hij zijn werk uit voor de nieuwsgierige zeelui. Je kan wel zeggen Klaas kwam altijd met lege handen terug, maar enige tientjes rijker. Klaas heeft de Zaandamse haven op de wereldkaart gezet, want hij heeft honderden schepen geschilderd, die nu bij ex-zeelui aan de muur hangen en waar ze vast nog steeds met plezier naar kijken en terugdenken aan vroeger en aan Zaandam.
Graag zou ik willen weten wie de "schilder'is met de naam W.Leeuwenhoek.
Ik heb een grote zwarte tekening van hem met een afbeelding van koningin Emma in Rotterdam met rondom haar mensen en auto's .
vr.groet regina