Pagina 1 van 1

Informatie gevraagd

Geplaatst: 01 sep 2021, 19:51
door Markies74
Ik ben heel erg benieuwd wat hier uit gaat komen.
Mijn vader heeft mij dit stuk linnen vanmiddag meegegeven.
Na het overlijden van een tante van mijn moeder hebben mijn ouders dit ongeveer 20 jaar geleden in hun bezit gekregen.
Bij het uitruimen van haar huis is het boven water gekomen.

Het vreemde is dat het lijkt alsof er een dikke laag op het linnen is geplakt.
Aan de onderzijde is die zogenaamde laag echter dikker dan aan de bovenkant van het werk.
Mijn vader denkt dat iemand zelf met een soort fineer aan slag is gegaan en compleet de plank heeft misgeslagen.
De laag schittert en voelt zelfs enigszins plastic aan.
Het werk is ontzettend vies en heel donker.
Wel is het een heel mooi geschilderd werkje.
De afmetingen van de afbeelding zijn 29 bij 20 cm.

Mijn vragen:
Is dit een soort gedrukt of geperst iets op linnen?
Als het echt is weet iemand wie de schilder zou kunnen zijn geweest?
Is het te restaureren?

Re: Informatie gevraagd

Geplaatst: 02 sep 2021, 10:19
door scholte
Dit schilderij is zonder enige twijfel ooit uit een mooie lijst gesneden. Bij een inbraak, in een oorlog...

En het is, misschien veel later, op een steundoek gemarouffleerd om het weer op een spieraam en in een lijst te zetten. Daarbij is de schade door verfverlies e.d. niet erg vakkundig hersteld.

Of het een oud werkje is, zou op een scherpe detailfoto wel te zien zijn, maar op deze foto's niet. De makerer moet een academisch geschoolde beroepsschilder geweest zijn, geen amateur.

Re: Informatie gevraagd

Geplaatst: 02 sep 2021, 18:48
door Markies74
Bedankt voor uw reactie Scholte,
Nu ben ik echt heel benieuwd naar wie dit werk heeft gemaakt.
Ik denk dat dat de eerste stap is om duidelijk te krijgen waarom het ooit is uitgesneden.
Is er iemand die mij de weg kan wijzen? Waar zou ik heen kunnen gaan met dit doek om het te laten beoordelen?
Is het te restaureren?

Bedankt !

Re: Informatie gevraagd

Geplaatst: 03 sep 2021, 10:02
door mp.kunst
Het vertoont veel gelijkenis met een winterlandschap schilderij van Jacob Isaacksz. van Ruisdael (Haarlem 1628/1629 - Amsterdam 1682) waarvan het origineel zich in het Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam bevind. De vraag blijft wat u nu in uw bezit heeft.

https://www.boijmans.nl/en/collection/artworks/2732/winter-landscape

Re: Informatie gevraagd

Geplaatst: 04 sep 2021, 20:16
door Hart
Ja, op de laatste detailfoto's is al te zien dat er een mechanisch aangebrachte glimlaag overheen zit. Het is dus een druk waar iemand mee gerommeld heeft om het oud te laten lijken.

Re: Informatie gevraagd

Geplaatst: 05 sep 2021, 15:11
door Markies74
Ik vraag me ook af wat ik in bezit heb. @hart, ik heb geen idee of het een druk is. Kom er niet uit. @m.p kunst het is inderdaad precies hetzelfde werk als van Ruisdael. Echter is het werk in bezit van Boijmans van Beuningen groter. De mijne is 20 bij 29 cm en het originele stuk is ongeveer 61 bij 87 cm. Heeft iemand een idee wat ik verder zou kunnen doen om meer zekerheid te krijgen?

Re: Informatie gevraagd

Geplaatst: 08 sep 2021, 08:34
door halloooNL
Het is een copy zoals Hart al aangeeft.

Dus de waarde jah....zo niet veel.

Misschien in een mooie lijst nog een paar tientjes maar hangt ook weer van de lijst af

Re: Informatie gevraagd

Geplaatst: 09 sep 2021, 23:57
door uverb
De grootte van een fotografische kopie kan natuurlijk best van het origineel verschillen.