Pagina 1 van 1
Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam
Geplaatst: 05 aug 2021, 00:33
door SallandseBosbes
Vanmorgen bij de kringloop gevonden een erts van H.d.V. met als afbeelding de oude energie centrale aan de Haarlemmerweg uitbeeld anno 1892.
Daarna zou het een pompstation geweest zijn en nu een restaurant (dit staat achterop vermeldt). Maar ik twijfel of deze prent hetzelfde is als het pompgebouw die ik vond op internet vond
https://rijksmonumenten.nl/monument/526713/pompstation-gemeentewaterleidingen-amsterdam-voormalig-pompgebouw/amsterdam/
Ik heb eigenlijk twee vragen om mijn plaatje compleet te krijgen:
Weten jullie de locatie van mijn prent en kennen jullie de kunstenaar ervan want er staat enkel H.d.V 291 op.
Alvast bedankt voor het meedenken, groet uit het mooie Salland, Sallandse Bosbes Hilde
Re: Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam
Geplaatst: 05 aug 2021, 07:30
door mark plaat
Denk aan Henriëtte de Vries 1867-1942
Re: Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam
Geplaatst: 05 aug 2021, 07:57
door van_oma
Wat het precies is valt niet te zeggen, maar een ets (niet:"erts") is het in geen geval. Waarschijnlijk een reproductie van een tekening.
Re: Wie kent deze ets van de oude centrale Amsterdam
Geplaatst: 05 aug 2021, 11:51
door SallandseBosbes
Dat zou kunnen, ik vindt het een mooie prent waarin je van alles in kunt ontdekken en nu met de Regionale Energietrasitie RES, warmtepompen en zonnepanelen is het de moeite waard om ook te zien hoe het vroeger was. Ik ben ook geen kunstkenner in prenten, groet oet Salland
Nog een aanvulling, twee nieuwe foto's gemaakt bij daglicht.
Re: Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam
Geplaatst: 05 aug 2021, 13:08
door SallandseBosbes
mark plaat Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denk aan Henriëtte de Vries 1867-1942
Lijkt mij zo niet, maar een kenner ben ik ook niet. Ik heb nu bij daglicht een tweetal duidelijker foto's gemaakt ook apart de handtekening. Maar super bedankt voor je mail. groet Hilde
Re: Wie kent deze erts van de oude centrale Amsterdam
Geplaatst: 05 aug 2021, 17:57
door mp.kunst
Op het terrein van de Westergasfabriek zal het vermoedelijk gestaan hebben. Met de gebouwen die er vandaag de dag staan komt het werk niet 100% overeen maar mogelijk zijn de gebouwen op uw prent verbouwd of gesloopt.
Re: Wie kent deze ets van de oude centrale Amsterdam
Geplaatst: 05 aug 2021, 21:37
door SallandseBosbes
Kreeg van het Amsterdams museum vanmiddag het volgende bericht door:
Ik kan u vertellen dat het gebouw een van de gebouwen van de WESTERGAS- fabriek is. Meer informatie over de gebouwen op dat terrein kan u vinden bij het Archief van Amsterdam op; https://archief.amsterdam/beeldbank/mode=gallery&view=horizontal&q=westergasfabriek&page=1&reverse=0
Ik ben al inmiddels een stuk wijzer, maar zie ook dat de prent anders is dan de gebouwen die er nu nog staan. De prent is van 1892 en uit het beeldachief zijn inderdaad veel sloopwerk terug te vinden. Hoe de schoorsteenpijpen zijn opgeblazen, de ketelhuis veranderd en zo meer. Maar de bouwstijl is wel ongeveer gelijk, de bakstenen tussenstukken, zal toch wel daar ergens opgetekend zijn, groet Hilde