Pagina 1 van 1
Wie is de maker?.
Geplaatst: 08 sep 2020, 18:29
door Eliene
Beste kunstkenners.
Graag zou ik willen weten of dit een gravure is of een ets of een mezzotint?.
Wie kent de maker?.
Linksonder staat John Constable en daarna F (Fecit) London 1828.Het is dus gemaakt in 1828.
Alvast hartelijk dank voor uw tijd en informatie.
met vriendelijke groet,
Eline
Re: Wie is de maker?.
Geplaatst: 08 sep 2020, 18:43
door Dikkie1984
Lijkt mij een gravure of een litho
Meestal zie je bij een ets de druk ervan in het papier zitten waardoor het werk dieper in het papier valt
Het zijn verschillende manieren van afdrukken en ze produceren verschillende soorten afbeeldingen.
Etsen is een soort diepdruk die is gemaakt met een metalen plaat. (Intaglio betekent ingesneden of gesneden.)
Litho's zijn gemaakt met een steen (Lithografie betekent "steenschrift")
Hier is een diagram met de vier basistypen prentkunst:
Ets werd in het begin van de 16e eeuw in Europa uitgevonden. Het werd voorafgegaan door een gravure, waarbij de metalen plaat (meestal koper) direct werd ingesneden met een gereedschap dat een burijn wordt genoemd. Ets ook met een metalen plaat, maar het is veel gemakkelijker om de lijnen door te snijden, omdat zuur het werk doet om die lijnen in de metalen plaat te plaatsen.
De graficus brengt een “gemalen” was aan op de metalen plaat. Hij of zij trekt dan lijnen door die was. De met was bedekte plaat wordt vervolgens ondergedompeld in een zuurbad, dat de lijnen in de metalen plaat snijdt. Vervolgens wordt de was verwijderd en blijft een geëtste plaat achter. Inkt wordt op de plaat aangebracht en vervolgens gebruikt om te printen met een drukpers.
Etsen zijn opgebouwd uit lijnen. Hier is een voorbeeld van een geweldige ets van een ongelooflijk schattige puppy van Rembrandt, die waarschijnlijk de meest ervaren etskunstenaar ooit is. Merk op hoeveel textuur hij erin kan stoppen en hoe variaties in de arceringsdichtheid een weergave van licht, schaduwen en diepte mogelijk maken.
Lithografie is een later proces, uitgevonden in 1796 door Alois Senefelder. Om een lithografie te maken, begin je met een gladde, vlakke kalksteen. De kunstenaar tekent op de steen met een kleurpotlood dat vet of was bevat. De steen wordt vervolgens geëtst met een zuur dat de gebieden opeet die niet zijn aangetrokken. Een op olie gebaseerde inkt wordt vervolgens aangebracht op bevochtigde steen en plakt alleen op het gebied met de oorspronkelijke tekening.
Litho's zijn niet per se zo lineair als etsen. Ze lijken op kleurpotloodtekeningen, want zo zijn ze gemaakt,
Re: Wie is de maker?.
Geplaatst: 08 sep 2020, 21:08
door Hart
De maker is David Lucas. Het is een ets naar het schilderij The Cornfield door John Constable (English, 1776-1837) dat in de National gallery hangt.
Re: Wie is de maker?.
Geplaatst: 08 sep 2020, 21:11
door Hart
https://tinyurl.com/y32hs4ag
Re: Wie is de maker?.
Geplaatst: 08 sep 2020, 21:37
door Eliene
Dikkie1984 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lijkt mij een gravure of een litho
>
> Meestal zie je bij een ets de druk ervan in het
> papier zitten waardoor het werk dieper in het
> papier valt
>
>
>
> Het zijn verschillende manieren van afdrukken en
> ze produceren verschillende soorten afbeeldingen.
>
> Etsen is een soort diepdruk die is gemaakt met een
> metalen plaat. (Intaglio betekent ingesneden of
> gesneden.)
>
> Litho's zijn gemaakt met een steen (Lithografie
> betekent "steenschrift")
>
> Hier is een diagram met de vier basistypen
> prentkunst:
>
> Ets werd in het begin van de 16e eeuw in Europa
> uitgevonden. Het werd voorafgegaan door een
> gravure, waarbij de metalen plaat (meestal koper)
> direct werd ingesneden met een gereedschap dat een
> burijn wordt genoemd. Ets ook met een metalen
> plaat, maar het is veel gemakkelijker om de lijnen
> door te snijden, omdat zuur het werk doet om die
> lijnen in de metalen plaat te plaatsen.
>
> De graficus brengt een “gemalen” was aan op de
> metalen plaat. Hij of zij trekt dan lijnen door
> die was. De met was bedekte plaat wordt vervolgens
> ondergedompeld in een zuurbad, dat de lijnen in de
> metalen plaat snijdt. Vervolgens wordt de was
> verwijderd en blijft een geëtste plaat achter.
> Inkt wordt op de plaat aangebracht en vervolgens
> gebruikt om te printen met een drukpers.
>
> Etsen zijn opgebouwd uit lijnen. Hier is een
> voorbeeld van een geweldige ets van een
> ongelooflijk schattige puppy van Rembrandt, die
> waarschijnlijk de meest ervaren etskunstenaar ooit
> is. Merk op hoeveel textuur hij erin kan stoppen
> en hoe variaties in de arceringsdichtheid een
> weergave van licht, schaduwen en diepte mogelijk
> maken.
>
> Lithografie is een later proces, uitgevonden in
> 1796 door Alois Senefelder. Om een lithografie
> te maken, begin je met een gladde, vlakke
> kalksteen. De kunstenaar tekent op de steen met
> een kleurpotlood dat vet of was bevat. De steen
> wordt vervolgens geëtst met een zuur dat de
> gebieden opeet die niet zijn aangetrokken. Een op
> olie gebaseerde inkt wordt vervolgens aangebracht
> op bevochtigde steen en plakt alleen op het gebied
> met de oorspronkelijke tekening.
>
> Litho's zijn niet per se zo lineair als etsen. Ze
> lijken op kleurpotloodtekeningen, want zo zijn ze
> gemaakt,
Hartelijk dank voor uw uitgebreide uitleg en tijd.
Ik wens u nog een fijne avond toe.
met vriendelijke groet,
Eline
Re: Wie is de maker?.
Geplaatst: 08 sep 2020, 21:42
door Eliene
Hartelijk dank voor uw bericht.
De laatste 2 woorden zijn dan G London ? wat duid op National Gallery London?.Tenminste, ik lees G London.
met vriendelijke groet,
Eline
Re: Wie is de maker?.
Geplaatst: 08 sep 2020, 21:59
door Hart
Eline, je leest "John Constable f Londen 1828" oftewel John Constable fecit = heeft gemaakt in 1828.
Re: Wie is de maker?.
Geplaatst: 08 sep 2020, 22:16
door Eliene
Geachte Hart.
Hartelijk dank voor uw bericht.
Nu weet ik tenminste meer.
Graag wou ik nog een schilderij aan u laten zien.
Weet u hiervan de schilder?.
Nogmaals hartelijk dank voor uw tijd en moeite.
met vriendelijke groet,
Eline
Zie foto's