Pagina 1 van 1
Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur
Geplaatst: 06 sep 2020, 10:44
door Dikkie1984
Lijkt een soort krijt te zijn......is ook al een beetje op het glas gaan zitten?
Ik zie een monogram RK KR ?
Rkd herkend de monogram van een werk uit 1956.......deze komt ook uit 1956 maar kom niet verder bij een naam of dergelijke
55x70cm
Door de spiegeling was de foto wat moeilijk te maken maar hoop dat het toch leesbaar is...
Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur
Geplaatst: 06 sep 2020, 11:14
door Anonieme bezoeker
Pastelkrijt, monogram nog even geen idee
En dat het afzet tegen glas, sja..daar heeft niet alleen pastel last van.
Ook houtsnedes, etsen en dergelijke.
Ik zal zien of ik wat voorbeelden heb, ik kom daar dus op terug.
Maar pastel tegen glas/acryl is zo ongeveer een garantie voor ellende.
Daarom zijn er passepartouts en/of spacers in de handel
Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur
Geplaatst: 06 sep 2020, 11:53
door Anonieme bezoeker
Inzake de afzetting op het glas. Bij pastel is dit dus niet onbekend.
Wat men bij inlijsten sowieso zou moeten doen is de pastel fixeren en daarna (laten) inlijsten...wél met passepartout.
Maar die afzetting, dat kan dus ook bij grafiek voorkomen.
Hieronder een paar houtsnedes (mét passepartout) van Anja Veldstra.
Eenmaal uit de lijst was de gehele afbeelding, ondanks passepartout, terug te zien in het glas. (ik kom dit vaker tegen dan je zou denken!)
Om deze reden ben ik al jaren voorstander om oude en nieuwe inlijstingen om de 5 jaar even uit elkaar te halen, 't glas even schoon te maken, evt. wat zaken aanpassen naar huidige maatstaven etc.
Even een APK-tje voor lijsten.
Ik ben een roepende in de woestijn, het interesseert de mens blijkbaar niet én het kost geld en dát wil men niet....en uiteraard wel zeuren als 't al te laat is en nog meer geld kost
Maar goed, dit soort troep komt de lijstenmaker dus wel vaker tegen.
/edit: de meeste aanslag kan je overigens met een goede(!) glasreiniger snel verwijderen. Ik heb dit soort aanslag ook wel gehad..man man, ik moest 't er af krabben én met gele commandant er af poetsen. Dat was bij een antiek plaatje glas en de moeite waard om er wat werk aan te besteden. Als 't hardnekkige aanslag is dan kan je beter de glasplaat maar weggooien en vervangen voor wat nieuws.
Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur
Geplaatst: 07 sep 2020, 13:09
door van_oma
Mijn eerste lezing van het monogram is JRK. Zo ook JKR kunnen zijn, maar de J als eerste initiaal lijkt me waarschijnlijk. Natuurlijk kan een drieletterig monogram alle kanten uit, maar die J staat zo duidelijk links, dat het waarschijnlijk niet de achternaam is. Ik zou daarom op JRK gokken, omdat K vaker een achternaam aanduidt dan een voornaam. Just my two cents.
Ik vond in eerste instantie de bloemetjes wat zwak, maar het porseleinen hertje is verdraaid knap gedaan.
Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur
Geplaatst: 07 sep 2020, 14:21
door Dikkie1984
Dank u wel voor uw reacties
Re
Geplaatst: 07 sep 2020, 16:17
door Dikkie1984
Skoander......goeie tip ga ik zeker ook wat mee doen.
Bedankt
En u ook oma ga even kijken of ik zo een dergelijke monogram kan vinden
Re: Wat voor techniek is hier gebruikt en herkent iemand de monogram/signatuur
Geplaatst: 08 sep 2020, 00:18
door Dikkie1984
van_oma Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn eerste lezing van het monogram is JRK. Zo ook
> JKR kunnen zijn, maar de J als eerste initiaal
> lijkt me waarschijnlijk. Natuurlijk kan een
> drieletterig monogram alle kanten uit, maar die J
> staat zo duidelijk links, dat het waarschijnlijk
> niet de achternaam is. Ik zou daarom op JRK
> gokken, omdat K vaker een achternaam aanduidt dan
> een voornaam. Just my two cents.
>
> Ik vond in eerste instantie de bloemetjes wat
> zwak, maar het porseleinen hertje is verdraaid
> knap gedaan.
Niet echt wat te vinden.....
Zou het ook een k Jr...
Bijvoorbeeld Karel Jr
Is er ook geen kunstenaar bekend betreft het hertje....of denk u een onbekende maar met wel wat schilder talent
Nieuwe betere foto's
Geplaatst: 08 sep 2020, 00:51
door Dikkie1984
Achterop staat ook iet met.....11 links
Re: Nieuwe betere foto's
Geplaatst: 08 sep 2020, 01:05
door Anonieme bezoeker
Dikkie, iedereen ouwehoert wat over KR, RK, iets met een J
Leuk bedacht, maar m.i. moet je het daar niet zoeken.
Foto 1: dat is wat jullie als signatuur/monogram zien
Foto 2: ik zie meerdere van dat soort kriebeltjes ("monogrammen") bij elkaar, heeft niks met de signatuur/monogram te maken.
Foto 3: als je het monogram zoekt dan lijkt dit mij het monogram/teken waar je je aandacht op moet richten