Pagina 1 van 4

kabouters

Geplaatst: 05 sep 2020, 14:55
door hildedriessen
Weet misschien iemand van u of dit van een gekende schilder is? Of is het iets voor de kinderkamer geweest? hartelijk dank vast!

Re: kabouters

Geplaatst: 05 sep 2020, 20:27
door Hart
Lijkt me een typisch Duits-romantische sprookjesvoorstelling van deze vreemde man:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_Hendrich

Die kabouters en die draken hebben dunkt me iets met de Lorelei te maken.

Re: kabouters

Geplaatst: 05 sep 2020, 21:12
door hildedriessen
heel erg bedankt, ik ben helemaal overtuigd! Het is 'm!

Re: kabouters

Geplaatst: 05 sep 2020, 23:16
door Dikkie1984
hildedriessen Schreef:
-------------------------------------------------------
> heel erg bedankt, ik ben helemaal overtuigd! Het
> is 'm!


Oké oké......Ik zie dat het werk gesingeerd is in 41?

De door Hart genoemde persoon heeft geleefd tot 1931....en ik zie iets met F.......

Of ik zie het verkeerd?

Re: kabouters

Geplaatst: 05 sep 2020, 23:25
door Anonieme bezoeker
hildedriessen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weet misschien iemand van u of dit van een gekende
> schilder is? Of is het iets voor de kinderkamer
> geweest? hartelijk dank vast!

2e foto, onderste tekst:

Schreiberhau of Schreiberhaus.
Of Polen of Wenen.

De rest zal ik me nog even in verdiepen

Re: kabouters

Geplaatst: 06 sep 2020, 09:23
door Hart
Voor de volledigheid dan: er staat

Märchen
Hermann Hendrich
N. Schreiberhau

Oftewel:
Sprookje
Hermann Hendrich
Noord-Schreiberhau'

Dat laatste is de Duitse en sinds 1945 Poolse stad Szklarska Poręba waar Hendrich woonde en stierf.

Re: kabouters

Geplaatst: 06 sep 2020, 09:40
door Hart
Dikkie, de F die je meent te zien is een hoofdletter H van Hendrich, in Breitkopf Frakturschrift zoals dat in Duitse scholen werd geleerd:

Re: kabouters

Geplaatst: 06 sep 2020, 10:37
door Dikkie1984
hildedriessen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weet misschien iemand van u of dit van een gekende
> schilder is? Of is het iets voor de kinderkamer
> geweest? hartelijk dank vast!


Hallo,

Ik probeer wat op te steken van de antwoorden die op deze site gegeven worden....vooral het ontcijferen van namen.

Zou u een foto willen maken van de signatuur aan de voorkant.

Heb net een foto ontvangen van Hart met een lettertype en wil dat graag geschreven zien.....

Kan ik hopelijk wat van leren.

Alvast bedankt

Re: kabouters

Geplaatst: 06 sep 2020, 12:15
door Anonieme bezoeker
Dikkie1984 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik probeer wat op te steken van de antwoorden die
> op deze site gegeven worden....vooral het
> ontcijferen van namen.

Mijn visie:
Signaturen zijn interessant, maar het is m.i. interessanter om qua signaturen wat te gaan stoeien met UV en IR, zowel papier als doek.
Als 't onder UV en IR klopt dan kan je wel eens verder gaan kijken naar de signatuur/signaturen.

Maar goed, wie ben ik... :)

Re: kabouters

Geplaatst: 06 sep 2020, 12:20
door Anonieme bezoeker
Hart Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor de volledigheid dan: er staat
>
> Märchen
> Hermann Hendrich
> N. Schreiberhau
>
> Oftewel:
> Sprookje
> Hermann Hendrich
> Noord-Schreiberhau'
>
> Dat laatste is de Duitse en sinds 1945 Poolse stad
> Szklarska Poręba waar Hendrich woonde en stierf.

Ik zou er vannacht nog naar kijken, maar ben op de bank in slaap gesukkeld
Naam en plaatsnaam klopt inderdaad.