Pagina 1 van 1

Kromgetrokken

Geplaatst: 03 sep 2020, 09:50
door Frankdeneerste
Allen,
Is een kromgetrokken oud olie-op eiken-paneeltje terug recht(er ) te krijgen ?
De beschilderde kant staat bol .. .
Dank.

Re: Kromgetrokken

Geplaatst: 03 sep 2020, 12:10
door Hart
Kan zo niet beantwoord worden. Hangt van teveel variabelen af. Eikenhout is in principe goed met stoom te buigen. Maar minder naarmate dikker, ouder en droger. Diezelfde variabelen gelden ook voor de verf. En voor grondering en de de vernis. Want een rechtgestoomd paneel waar de voorstelling vanaf kruimelt is geen verbetering. Musea kunnen het, soms. Gewone restaurateurs niet.

Re: Kromgetrokken

Geplaatst: 03 sep 2020, 15:41
door Frankdeneerste
Hartelijk dank Hart. Dik is het niet, iets van 7 mm.
Ik dacht het eerst een hele tijd te laten liggen met de bolle, geschilderde zijde naar beneden op een vlakke ondergrond en de zwaartekracht haar werk te laten doen, maar daar heb ik het geduld niet voor. Ik weet ook niet of dat al zou helpen en tegen die tijd ben ik zelf ook krom waarschijnlijk. Enfin, ik zal er maar afblijven en het zo ophangen, zonder lijst. Het valt natuurlijk pas op als het in een lijst zit. Fijne dag nog.