Doorgaan naar inhoud

Kent iemand deze oriëntalistische schilder?

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?

Kent iemand deze oriëntalistische schilder?

Bericht door Nelsonius-123 »
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum. Erg leuk, en precies wat ik zocht. Ik vind het erg leuk om informatie te achterhalen, van een aangeschaft werk, en ben er na jaren aardig bedreven in geworden. (Ik zal ook zeker meekijken en meedenken met de werken die voorbij komen op dit forum.) Echter van een aantal werken, lukt het mij niet om te achterhalen wie de kunstenaar is. Zoals dit werk, te zien op de foto's. Ik heb het jaren geleden gekocht. De informatie die ik kreeg:
Het is 19-eeuws en -zo dacht de verkoper- 'waarschijnlijk' van een Franse schilder.

Het is mijn favorite werk in huis, maar ondanks verwoede pogingen kan ik niet achterhalen wie het heeft vervaardigd! Alle informatie die u kunt bieden wordt op prijs gesteld. Tot op het forum, met vriendelijke groet,

Robert Walker.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • Hart Offline

Re: Kent iemand deze oriëntalistische schilder?

Bericht door Hart »
Ik kom er niet uit. De databanken geven niks prijs. Ik kan alleen wat gedachten bijdragen.

Er staat een naam gevolgd door het jaartal '47. Dat kommaatje is (na uitvergroting) echt een apostroph en niet een deel van de laatste letter. Er kan dan m.i. alleen Broun staan, wat een bestaande Limburgse, Noord-Franse en vooral Belgische achternaam is. Die aangeleunde voorletter(s?) met dat kleine dwarsstreepje, tja, daar kan je niet alleen een J maar van alles in zien: een F, een E, een L etc..Extra complicerend is dat vrij veel Angelsaksische Browns zich ook Broun schrijven. Maar ik zie, met mijn beperkte Hollandse ogen, dat het mogelijk Nederlandse letters zijn. En dat is dat meestal zo. En zeker geen 19e eeuwse, maar mid-20ste eeuwse letters. Stijl, kleurstoffen en doek wijzen ook op die leeftijd. Het spieraam is inderdaad onnederlands. De achterkant vertoont een in verticale richting opgedroogd goedje. Kan veel te dik opgebracht vernis zijn. Maar kan ook lijm zijn, want het doek vertoont in dezelfde verticale richting scheurtjes in de verflaag en het doek is dus opgerold geweest. Het kunstwerk is dus mogelijk niet op dit spieraam ontstaan.

Verder kom ik niet. Mijn beeld is dat van een Belgische of Nederlandse schilder die vlak na de oorlog in Noord-Afrika heeft gewerkt en dit doek opgerold naar huis heeft gestuurd, dat daar op een oud spieraam is gezet. In die periode trokken opmerkelijk veel kunstenaars naar die contreien, al kan het natuurlijk ook gewoon een atelierwerk of zelfs een kopie zijn. De kwaliteit is natuurlijk voldoende om een academisch opgeleide maker te doen vermoeden. Des te vreemder dat hij niet te vinden is. Maar rond 1947 bestonden er allerlei redenen om pseudoniemen te gebruiken, redenen waar we nu niet zo gauw meer aan denken...

Re: Kent iemand deze oriëntalistische schilder?

Bericht door Nelsonius-123 »
Oeh! Leuke tip om op verder te speuren. Dank je wel:) Dit is het allereerste schilderij dat ik ooit kocht, en de start van het aanschaffen van meer ‘oriëntalistische’ werken. Maar, deze blijft mijn favoriet. Ondanks verwoede pogingen heb ik nooit kunnen achterhalen van wie het is. (Ondanks dat ik er veel plezier in heb info, online en in boeken, te zoeken van voorwerpen en schilderijen.) Oftwel, veel dank voor het meedenken, ik ga het zo dadelijk ‘onderzoeken’. (Sowieso leuk, want ik ken F.Brown van naam, maar nooit zijn oeuvre goed bekeken.)
Plaats reactie