Pagina 1 van 1

Van welke schilder is dit schilderij

Geplaatst: 25 nov 2019, 07:59
door renepaul
Hallo,
Geen originele vraag, ook ik ben op zoek naar de schilder van een schilderij. En meer achtergrond info zou helemaal mooi zijn.
Mij lukt het helaas niet om de handtekening te ontcijferen.
Alvast dank!
Rene

Re: Van welke schilder is dit schilderij

Geplaatst: 25 nov 2019, 14:45
door Hart
Het is een Duits ding, geen groot kunstwerk. Duitse signaturen zijn door de steeds wisselende schriftsoorten (deutsche Schrift, Fraktur, Sütterlin, Kurrent etc.) vaak moeilijk, ook voor Duitsers anno 2019. Ik denk dat er A. of D.Halberstadt staat. En dat de maker sowieso moeilijk te vinden zal zijn, want een klein lokaal schildertje.

Re: Van welke schilder is dit schilderij

Geplaatst: 27 nov 2019, 09:14
door renepaul
Hallo Hart,
dank voor de reactie. Handtekening kon ik inderdaad niet ontcijferen, zelfs nu zie ik Halberstadt er nog niet echt in (maar ook niets anders). Als ik zoek op Halberstadt kom ik wel deze tegen: https://rkd.nl/nl/explore/artists/368405 mogelijk is dit dan de schilder?
Ik heb 2 schilderijen van deze schilder, moet maar eens kijken wat ik er mee kan.
Groeten Rene

Re: Van welke schilder is dit schilderij

Geplaatst: 27 nov 2019, 10:27
door mp.kunst
Ter vergelijking is hier een handtekening van Albert Halberstadt. En ook het gehele schilderij

Re: Van welke schilder is dit schilderij

Geplaatst: 27 nov 2019, 10:53
door renepaul
Hallo MP.Kunst,

dank voor deze foto's. Lijkt niet om dezelfde schilder te gaan... op jouw foto's is de naam in de handtekening ook zeer goed leesbaar, bij mijn schilderij niet.

Overigens kan ik in de handtekening bij mijn schilderij me ook iets voorstellen dat er iets van Uilveld.... staat?

Ik heb ook nog een 2e schilderij van dezelfde schilder, zal ook nog even 2 foto's daarvan erbij doen.

Groeten Rene

Re: Van welke schilder is dit schilderij

Geplaatst: 27 nov 2019, 14:24
door Hart
Die tweede signatuur lijkt niet eens met de eerste overeen te komen, maakt de verwarring nog groter. Wij moeten ons ook niet verbeelden Sütterlin te kunnen lezen, want die letters kloppen niet met ons alfabet. Als je het echt wilt weten moet je de twee signatuurfoto's aan het forum voor Frakturschrift voorleggen. Die lui zijn heel behulpzaam en hebben voor mij al eens hele bladzijden vertaald. De vraag kan waarschijnlijk ook in het Engels.

https://www.frakturschriften.de/frakturschrift/

Of als je mazzel hebt weet iemand op Findartinfo het: http://forum.findartinfo.com/forum.asp?FORUM_ID=2

Zelf zou ik die moeite niet doen wegens de middelmatige kwaliteit. Op www.ebay.de stikt het van dit soort rotsbeekjes. Vaak met een burlend hert ernaast :)

Re: Van welke schilder is dit schilderij

Geplaatst: 27 nov 2019, 19:27
door renepaul
Ik ga het eens proberen, ben nu toch wel erg nieuwsgierig geworden.
Bijgaand nog even uit verschillende hoeken de 2 handtekeningen.