Pagina 1 van 1

Tekening

Geplaatst: 30 aug 2019, 16:13
door Frankdeneerste
Kan iemand de handtekening ontcijferen ?
P. Wija... fecit 17?3 Danke. ..

Re: Tekening

Geplaatst: 30 aug 2019, 16:53
door sytze
Er staat P. Wijant, lijkt me. Die naam komt helaas in meerdere spellingen voor: Wijand, Wyant, Wyandt, Weijand etc. De RKD noemt een 18e eeuwse schilder van die naam, maar in veilingbanken is niets te vinden:

https://rkd.nl/nl/explore/artists/Wyand,%20F.

De maker is natuurlijk geen groot kunstenaar geweest, maar het is een curieus werkje.

Re: Tekening

Geplaatst: 30 aug 2019, 19:42
door Frankdeneerste
Ik dacht ook al P.Wijant te kunnen lezen. Van die fecit ben ik wel redelijk zeker, alsook van die 17?3 .
En neen een groot kunstenaar was het niet, maar het is een leuk dingske.
Hartelijk dank weer sytze.

Re: Tekening

Geplaatst: 31 aug 2019, 10:19
door uverb
Dat huisje links is niet Nederlands. Eerder Italiaans. De kledij van de mannen durf ik zo niet te localiseren, lijkt me ook niet per se Hollands. De hier vrij ongewone techniek van vervloeiende grijstinten in inkt is natuurlijk snel penseelwerk, bedoeld als voorstudie voor later gebruik in het atelier. Maar de naam is er later opgezet. Ik vermoed dat deze Wijant, terug van lang weggeweest, zijn reisschetsen heeft gesigneerd en gedateerd.

Re: Tekening

Geplaatst: 31 aug 2019, 13:36
door Frankdeneerste
Dank U wel ook, uverb, voor de bijdrage.
Weet iemand misschien ook of die vlekken weggehaald kunnen worden ? En ik veronderstel dat ik daar beter niet zelf aan begin, het papier is nogal fragiel.
En is er eventueel ook een waarde op het werkje te plakken ? Het meet 28,5 x 19,5 cm.
Bedankt

Re: Tekening

Geplaatst: 01 sep 2019, 12:22
door uverb
Papierrestaurateurs kunnen dat, ja. Dat zijn ware tovenaars. Maar dan ben je gauw een paar honderd euro kwijt. En dat gaat het op een veiling niet opleveren.

Re: Tekening

Geplaatst: 01 sep 2019, 14:07
door Frankdeneerste
Dan laat ik het zo als het is, bedankt uverb.