Pagina 1 van 1

Apol ja of nee

Geplaatst: 09 mei 2018, 10:12
door Willem35
Heb een paneeltje van 32x23 cm van voor 1930. Zie foto's. Signatuur r.o. Louis Apol. Zonder het karakteristieke streepje onder de voornaam. Is dit wel/niet van Apol zelf? Wie het weet mag het zeggen...Als je weet dat het een namaak is zou ik graag een afbeelding van de echte zien. Kan het maar niet vinden. Alle info welkom!

Re: Apol ja of nee

Geplaatst: 09 mei 2018, 12:21
door uverb
Kijk eens met een loupe of er voor de signatuur een klein lettertje n. heeft gestaan, wat 'naar' betekent. Er zitten daar wat vlekkies die er op duiden. Apols zijn in het wild bijna nooit echt. De makers hebben er dan indertijd braaf dat ennetje voor gezet, maar 50 jaar later halen scharrelaars dat ennetje vaak weer weg.

Re: Apol ja of nee

Geplaatst: 09 mei 2018, 13:24
door Willem35
Dank voor de tip. Heb ik gedaan maar zie geen aanwijzing voor de beruchte "n" ...

Re: Apol ja of nee

Geplaatst: 09 mei 2018, 15:21
door Bertvee
Dit is zeker geen origineel. Hierbij een foto van een originele signatuur.

Re: Apol ja of nee

Geplaatst: 09 mei 2018, 15:22
door Willem35
Dank u. Is duidelijk!

Re: Apol ja of nee

Geplaatst: 09 mei 2018, 15:27
door mark plaat
Lijk wel een vergelijking site...maar zie de L

Re: Apol ja of nee

Geplaatst: 09 mei 2018, 16:58
door uverb
Het ding is op een mooi (duur) eiken paneeltje gedaan zoals Apol dat ook deed en wel heel wat beter dan de meeste nep-Apols die ik gezien heb. De signatuur, in de natte verf gezet en dus niet later toegevoegd, is inderdaad atypisch maar 100% consistent was hij daarin niet. Het lijstje is een minpunt: zijn werk werd tijdens zijn leven al in veel kostbaarder lijsten verkocht.