Pagina 1 van 1

J. Sirks - Aelbrechtskolk

Geplaatst: 01 mar 2018, 13:46
door Chrisbw
Uit de nalatenschap van mijn grootouders kreeg ik de volgende ets van de Aelbrechtskolk (Rotterdam-Delfshaven) van J. Sirks (1885-1938). Uit nieuwsgierigheid naar de ouderdom ben ik bij Lijstenmakerij Rembrandt in Rotterdam langs geweest, die met een de sticker achterop de lijst staat. De eigenaar van de zaak kon mij wel vertellen dat dit originele lijst was, maar hij kon niet zeggen of de ets een origineel of een reproductie is. Het enige wat hij met zekerheid kon zeggen was dat het van voor 1964 was, want toen nam zijn vader de zaak over van persoon die op de sticker vermeld staat. Het feit dat het gesigneerd is vaak wel een teken dat iets origineel is zei hij er bij. Nu gaat het mij niet direct om de geldwaarde. Voor een dergelijke ets van Sirks wordt op internet zo tussen de €100 en €300 gevraagd. Geen groot bedrag.
Graag zou ik toch jullie hulp willen of jullie denken dat het een origineel is of een reproductie. Dat vind ik gewoon interessant om te weten. Een taxateur is gelijk zo duur, daarom vraag ik het via dit forum. Deze zelfde afbeelding is te vinden via google (1 hit), maar dat is een afbeelding op Pinterest, en aangezien ik daarvan geen account heb, kan ik verder niet daar naar kijken. Ik heb een foto van het geheel toegevoegd en twee close-ups van de handtekening.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Re: J. Sirks - Aelbrechtskolk

Geplaatst: 01 mar 2018, 20:04
door sytze
Het is zonder enige twijfel de originele ets van Sirks. Zo scherp fotografisch is de signatuur niet te drukken. Maar als je dat zelf wilt constateren, moet je hem uit de lijst halen. Een ets is een afdruk van een koperen plaat. Die wordt onder de etspers in het zachte papier gedrukt en veroorzaakt daar een zichtbare rand, de 'moet'. Meestal laat de lijstenmaker die zichtbaar, maar hier bedekt het passe-partout de 'moet'.

Re: J. Sirks - Aelbrechtskolk

Geplaatst: 01 mar 2018, 22:45
door Chrisbw
Dag Sytze,

Hartelijk bedankt voor je reactie. Dat is verhelderend! Het lastige is dat de lijst van achter vastgelijmd is, zoals dat vroeger vaak werd gedaan. De lijst verwijderen is niet zo makkelijk lijkt me. Maar ja, het is de enige manier om er achter komen of dit het origineel is. Hoewel jouw uitspraak dat het zonder enige twijfel de originele ets is, hoopgevend is!

Re: J. Sirks - Aelbrechtskolk

Geplaatst: 01 mar 2018, 23:02
door sytze
Chrisbw Schreef:
-------------------------------------------------------
De lijst verwijderen is niet zo makkelijk lijkt me. Maar ja, het is de enige manier om er achter komen of dit het origineel is.

Nee, dat is de enige manier om het ZELF te constateren. Voor de etsenkenner zou dat niet hoeven, die ziet zo wel dat het een echte ets is.

Re: J. Sirks - Aelbrechtskolk

Geplaatst: 02 mar 2018, 16:51
door Chrisbw
Ok, duidelijk. Dan weet ik nu dat het een origineel is. Bedankt voor het meedenken!