Pagina 1 van 1
Ets/zeefdruk? En wie is de maker
Geplaatst: 20 jan 2018, 14:30
door halloooNL
Er staat dwaas en onder iets van drakenkop
En dan boven allemaal tekens.
Ieder info is van harte welkom
Re: Ets/zeefdruk? En wie is de maker
Geplaatst: 20 jan 2018, 15:58
door uverb
Het is een ets. Dat zie je aan de diepe rand in het papier, waar de koperen plaat onder de pers is ingedrukt. De voorstelling is een tarotkaart, de "Dwaas" die wordt gewaarschuwd door de hond om niet het ravijn = de dood = de draak tegemoet te gaan. De symbolen: de Hebreeuwse letter Hee, de rune Odal etc. hebben allemaal hun eigen betekenis, te breed om hier op in te gaan. Waarschijnlijk onderdeel van een serie. Ik heb geen idee wie de ets gemaakt heeft. Wel doet de naaldvoering een beetje Belgisch aan, lijkt op Felicien Rops.
Re: Ets/zeefdruk? En wie is de maker
Geplaatst: 20 jan 2018, 23:36
door halloooNL
Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik heb net de achterkant open gemaakt en er staat: voor mijn vader september 1939
Is het van rond die periode of zeg jij ouder?
Re: Ets/zeefdruk? En wie is de maker
Geplaatst: 20 jan 2018, 23:37
door halloooNL
En is er een tip met hoe ik hem weer mooi kan krijgen zonder het te beschadigen
Re: Ets/zeefdruk? En wie is de maker
Geplaatst: 02 feb 2018, 10:42
door sytze
Hm ja, een tip..... over die tip zijn hele boeken volgeschreven

Veel verzamelaars en handelaars raden het af ermee te experimenteren, maar doen het zelf stiekem wel. Het hangt af van de waarde en van de beoogde duurzaamheid. Je kunt een vlekkerige ets vaak weer mooi krijgen in een kort bad met wat druppels chloor of peroxide, maar dat geldt in de branche als barbaars, vergt een lange naspoeling en verkort de levensduur van het papier. Je haalt er dan ook alle lijm uit. Een professioneel belijmt zo'n blad opnieuw en weet bovendien precies welke chemische of biochemische boosdoeners hij waarmee kan bestrijden. Goede papierrestaurateurs zijn ware tovenaars, maar goedkoop zijn ze niet. En bij deze ets kon dat wel eens duurder uitpakken dan de waarde.