Pagina 1 van 2

Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 11 dec 2017, 20:40
door Carel
Beste allemaal,

Mijn ouders (80 jaar) hebben bijgaand schilderij in de kamer hangen. Zij hebben dit van een overleden vriend gekregen. Zij weten niets van de achtergrond van dit schilderij en ook niets over de schilder.

Er lijkt een signatuur op te staan van J. van der Post, maar kan ook net anders zijn.

Zegt iemand dit iets?

Wij zijn zeer benieuwd of dit bij iemand iets oproept.

Gr. Carel Tijssen

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 11 dec 2017, 21:21
door sytze
Ne, wij kunnen geen namen herleiden zonder foto van de signatuur.

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 11 dec 2017, 21:30
door Carel
Zie bijlage

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 12 dec 2017, 08:14
door mark plaat
Jaap van der Post

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 16 sep 2020, 12:07
door lijstenmaker
Hoewel uw vraag al drie jaar oud is, reageer ik toch maar even. Uw schilderij ken ik niet, maar de schilder is mij wel bekend. Hij was bevriend met mijn ouders en naast schilder ook violist. Bijgaand een portret dat hij van mijn moeder heeft gemaakt, met close-up van de handtekening.

Groet, Tjerk Zitman

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 25 dec 2020, 18:46
door WimZoeterwoude
Beste Tjerk.
Wat leuk om dit schilderij dat door mijn vader Jaap van der Post (1918-1982 Leiden) is gemaakt terug te zien. Ik ben ooit met mijn vader en moeder (op de Solex!!!) bij jullie thuis in buurt van Bergen op Zoom geweest. We hebben daar toen ook gelogeerd. Jij was toen circa 7 jaar. Ik ben toen nog mee geweest naar een Judo les van jou. Je vader had toen een mooie klassieke citroen met hoge spatborden. Ik denk dat dit schilderij in de oorlog is gemaakt . Mijn vader heeft aardig wat geschilderd en het is leuk als er weer iets van hem opduikt. Zijn latere werk, werd steeds moderner. Ik zal wat voorbeelden hier posten evenals een zelfportret van Jaap.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de verdere achtergrond van het eerste schilderij van Carel (heel herkenbaar werk van mijn vader). Mogelijk dat de naam van de vermelde overleden vriend bij mij een belletje doet rinkelen.
Vriendelijke groet,
Wim van der Post

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 25 dec 2020, 22:41
door WimZoeterwoude
Zelfportret

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 25 dec 2020, 22:47
door WimZoeterwoude
Later werk.

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 27 dec 2020, 09:21
door Carel
Beste Wim,

Mijn vader, nu 83 jaar, kreeg hem van zijn beste vriend als dank voor alles wat hij voor hem gedaan had.

Die vriend was André van Kerkhof. Deze man was actief in het verzet in de 2e wereldoorlog rond Oestgeest/Leiden. Hij heeft daar wel eens verhalen over verteld toen hij bij mijn vader was en ik als kind die gesprekken meekreeg.

André van Kerkhof heeft dit schilderij van Jaap van der Post gekregen in die tijd in het verzet, volgens mij als dank (waarvoor precies weer ik niet).

Ik ben zeer benieuwd of U wat meer weet nog meer weet over dit verhaal.

Gr. Carel Tijssen

Re: Kent iemand dit schilderij

Geplaatst: 03 mar 2021, 16:23
door Colinda1968
Mijn vader heeft in 1985 een omslag met 6 afdrukken als relatiegeschenk gekregen. Dit zijn werken uit 1953.