Pagina 1 van 2

schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 06 feb 2016, 13:41
door heerbommel
Beste lezers,

Ik heb dit schilderij geërfd. Het is denk ik ooit aangekocht. Er staat een soort veilingnummer op de achterkant van de lijst

Er is geen signatuur te ontdekken. De afmetingen zijn 35 x 45 centimeter.
Olieverf op canvas, op meerdere plaatsen craquelé.

Ik ben benieuwd wanneer en door wie het geschilderd kan zijn. Wie heeft enig idee?

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 07 feb 2016, 08:58
door Hart
Olieverf op canvas? Het is toch een kartonnetje op een doek geplakt? Wie weet zit er nog wel een schilderij onder het karton...

Het lijkt me een Duits portret, qua kleding, qua verfkleuren, qua kop, en vooral qua spieraam.

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 08 feb 2016, 20:27
door heerbommel
( zie reactie) Het is zeker niet een opgeplakt stuk papier, de penseelvoering is goed te zien. Het is wel erg dik opgebracht. De verf ligt er inderdaad bijna als een plaat op. Er is sprake van craquelé op meerdere plaatsen. Er is op een enkel plekje ook een stukje verf afgebarsten en dan zie je het canvas
Ik heb nooit de gelegenheid gehad om een schilderij los van de lijst zo goed te bekijken. Is deze dikte van de verflaag dan extreem?
Hierbij twee detailopnames

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 08 feb 2016, 23:02
door Hart
Kijk dan naar de foto van de zijkant. Die verflaag kan toch niet boven het doek zweven?? Ik heb het niet over een stuk papier maar over een kartonnetje, waar het portret op geschilderd is. Bovendien vertoont het verfoppervlak nergens het patroon van het doek. Dus staat het doek los van de voorstelling. Karton duidt al snel op Duits werk, omdat men in het arme Duitsland veel meer op karton schilderde dan in het rijke Holland.

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 09 feb 2016, 00:41
door ariekunst
Lijkt mij er duidelijk hart.....Wie weet wat er op het doek onder het portret staat?
Ik zou proberen het los te halen.....

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 17 feb 2016, 21:26
door heerbommel
Mmm, ga inderdaad twijfelen.

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 20 feb 2016, 15:41
door Hart
Wanneer ben je daar klaar mee? :) Volgende maand?

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 20 feb 2016, 23:23
door ariekunst
hahaha twijfel aan de kennis van Hart ? echt niet die weet waar hij het over heeft neem dat maar van mij aan.......

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 21 feb 2016, 22:53
door heerbommel
Ok, olieverf op karton.
Betekent dat hetzelfde als waardeloos?
Ik vind het gezicht namelijk wél goed geschilderd. Het omslagkleed vind ik minder sterk, leeft niet echt.

Het soort spieraam duidt wel op een mogelijk ouder schilderij onder het karton? Welke leeftijdsindicatie kun je dan op grond spieraam doen? Tenslotte: het karton voorzichtig van het doek loshalen. Iemand tips hoe je dit kunt doen zodat het karton intact blijft en de oorspronkelijke schildering niet aan het karton blijft hangen?

Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Geplaatst: 22 feb 2016, 01:46
door ariekunst
Uiteraard betekend dit niet "waardeloos" en is het gezicht inderdaad goed geschilderd.
de rest is een beetje simpel gedaan. Het is ook lastig een waarde hier aan te geven als er geen naam op staat.
Voor mensen die portretten mooi vinden kan het best iets opleveren.......

Spieraam schat ik rond 1900-1910 dus naar mijn idee best oudje.
Wel erg nieuwsgierig wat er onder zit...misschien staat daar een naam?

Misschien contact zoeken restaurateur wie weet heeft hij tips...

succes