Pagina 1 van 2
Jan Uriot
Geplaatst: 30 nov 2002, 00:27
door Volker Hinten
Hallo,
Ik vond in een map een oude tekening/schildering van jan Uriot.
Het is in zwart wit geschilderd. Het is een "heftig" schilderij om te zien.
Een gezicht van een man in pijn, en om dat gezicht een uitbarsting van zwarte, felle halen. Ik vind het, (als dat gezegd mag worden) mooi, maar op een bizarre manier, zo bizar dat ik het niet in m'n huis wil ophangen.
Tevens heb ik nog een tekening, schilderij die voor mijn gevoel ook van Uriot afkomstig is. Het zou me niets verbazen als het een zelfportret is. Ik vermoed dat beide werken gedurende de oorlogsjaren zijn gemaakt.
Beide exemplaren zijn op papier getekend. Het eerste exemplaar op stevig, behangachtig papier, het tweede exemplaar op nogal slap aandoende overtrekpapier. Het tweede exemlaar heeft dan ook schimmelplekken.
Behalve op de site van lexicon in Laren en de site van het rijksbureau kunsthistorische informatie, kan ik nergens iets vinden over deze kunstenaar.
Weet iemand meer over deze kunstenaar en zijn werk, en of er belangstelling is voor zijn werk?
Ik ben benieuwd.
Groeten
Volker Hinten
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 31 aug 2004, 14:08
door Norbert Izeboud
Beste Volker,
We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder, en ik heb geen flauw idee of de informatie die u toen zocht nog een actuele vraag is....
Wat ik weet van Jan Uriot is, dat hij in de jaren tachtig in Middelburg woonde en werkte. Hij is inmiddels overleden. Zijn dochter woont nog steeds in het huis. Ik bezocht hem destijds om een schilderij van zijn hand voor mijn vader te kopen. Het betrof een prachtig stads/strand-gezicht op de stad Vlissingen, in een soort van Willink-stijl. (nu in mijn bezit) Tevens kocht ik een erg mooie uitgave van Dante's INFERNO dat door hem voorzien was van gekleurde etsen in de door u omschreven heftige stijl. Ik heb geen idee of de belangstelling voor zijn werk groot is. Wat me is bijgebleven is dat het een zeer gedreven, bekwaam en innemelijk mens was, zonder enige allures.
Hopelijk heb ik u wat verder kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Norbert Izeboud, Tilburg
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 08 jan 2005, 18:02
door Björn Tempelman
Geachte heer Izeboud,
Weet u waar meer informatie/afbeeldingen te vinden zijn over de schilder Jan Uriot? Ik ben namelijk zeer benieuwd naar zijn stijl van schilderen.
Met vriendelijke groet,
Björn Tempelman
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 28 mar 2005, 20:31
door Christian De Boeck
Jan Uriot, overl. 1998, een schilder uit de Larense School, heeft Dante, reisgids des levens, gemaakt. Deze schilder kwam in 1963 in een levenscrisis terecht en is door de bestudering van Dante hieruit gelouterd tevoorschijn gekomen.
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 28 mar 2005, 20:33
door Christian De Boeck
Uriot, Johannes Franciscus (Jan) werd op 27 augustus 1916 geboren te Amsterdam. Hij was leerling van I. Naarden.
Hij woonde en werkte in Amsterdam, Heusden 1941-1942, daarna vanaf 29 oktober 1942 op de Waterschapslaan 15 in Blaricum. Later woonde hij eveneens in Blaricum op 27 april 1950 op de Zwaluwenweg 11A (later vernummerd tot nr. 21) en daarna op 10 oktober 1951 op de Eemnesserweg 44 in Blaricum. Hij vertrok uit Blaricum met onbekende bestemming in 1975.
Hij schilderde, tekende en maakte tempera- schilderingen in zwart, wit en kleur.
Kunstrichting; idealistisch, surrealistisch, abstrakt, naturalistisch.
Uriot was tevens schrijver van religieus gedicht 'Ontmoetingen'.
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 09 nov 2005, 17:05
door Hans
Vandaag las ik een boekje van Jan Uriot. Zeer bijzonder. Ik zou zijn werk graag willen zien.
Hans
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 15 sep 2006, 20:13
door Wijke Weber
Ik denk dat ik van deze schilder een door hem geschilderd portret ken. Het is een portret (prive-bezit) van de heer D. Blankevoort Dirkszoon, aannemer te Bloemendaal. Het is een heel serieus werk en lijkt niet op de sfeer die ik in de diskussie besproken zie.
Ik neem even de moeite dit te melden voor het geval dat dit interessant is voor de eerdere schrijvers.
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 15 sep 2006, 22:21
door volker
Aangezien ik dit werk niet ga ophangen is het in principe te koop.
Mocht je belangstelling hebben dan ben je van harte uitgenodigd mij om info te vragen, eventueel een afspraak maken kan ook om het werk zelf te bezichtigen, uiteraard ook prima als er een deskundige meekomt.
ik ga zelf ook mijn licht opsteken om te bezien welke waarde dit werk vertegenwoordigd.
Oh ja, het is een niet geverniste houtskooltekening.
Volker Hinten
Bericht bewerkt (15-09-2006 22:23)
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 25 dec 2007, 02:17
door DeLuxe
Meer dan 14 manden na de laatste posting kwam ik hier terecht via een uitgebreide zoekopdracht.
Indachtig Web 2.0 vul ik toch maar even aan, en stel evenzoveel of wellicht meer vragen.
Het volgende: via een erfenis ben ik al jaren in bezit van een zeer kundig en gevoelig 'portret' van een rozentak, tegen en op een actergrond van handgemarmerd papier. (Wilde Duinroos op een jade/gouden fond)
Pas na lange tijd (heden) heb ik de achterkant van dit werk verwijderd, omdat ik de signatuur op de voorkant niet kon ontcijferen, maar vooral omdat er ongedierte tussen achter glas binnen het passe-partout was terechtgekomen.
Op de achterzijde van dit fantastische stuk (foto volgt) blijkt een uitgebreiderei signatuur te staan: J. Uriot, Eemnesserweg 44, Blaricum 1967.
Het komt uit een erfenis van mijn Oom Jaap Alferink, die in Blaricum woonde en oprichter en naamgever is van de in ethnografica gespecialiseerde winkel op de Spiegelgracht.
(Zijn vrouw, tante Greet, was de zus van mijn oma, kouwe kant dus...)
Hoedanook, Uriot maakte prachtig werk, meer informatie voegt toe aan zijn biografie zowel als aan de waardering van zijn oeuvre.
Ik ben benieuwd naar meer!
Oh, en het werk is niet te koop. (Is trouwens zeer fraai ingelijst, met een gefaceteerd passe-partout waarop met trekpen en penseel een prachtig kader is aangevracht... Hmmm!)
S.F. van Hest
Re: Jan Uriot
Geplaatst: 25 dec 2007, 02:41
door DeLuxe
*Update*
Dankzij de zegeningen van het interweb kom ik er zojuist achter dat het atelier/adres aan de Eemnesserweg 44 te Blaricum een villa is die momenteel te koop staat maar idertijd een pension huisvestte:
"KARAKTERISTIEKE VILLA (1885), EEMNESSERWEG 44-46 BAARN (CENTRUM)
In vroeger tijden
Oorspronkelijk was de naam van de villa ‘La Tournerelle’, naar een torentje dat boven het dak uitrees. Het huis is aan het einde van de negentiende eeuw – rond 1880 – gebouwd door een Belgische fabrikant. Erachter werd een landschapsparkje aangelegd, met siergrotten en een verdiept gelegen vijver. Een volgende eigenaar, een professor in de Theologie, noemde het huis daarom ‘Vijverhof’. In 1917 kochten de drie zusters Van der Schijs het pand en veranderden de naam in ‘Angomar’, een afkorting van hun voornamen: Anna, Gonnie en Marie.
In 1920 wisselde de villa nog eenmaal van eigenaar. In dat jaar kocht mevrouw J.A. Versluis-Tersteeg het pand voor 21.000 gulden en veranderde de naam weer in ‘Vijverhof’. Zij begon hier een familiepension. Links van het huis kwam een prieel waar ’s ochtends in de zon koffie gedronken werd. De thee werd ’s middags geserveerd in een prieeltje achter de vijver. In 1924 werd tegen de rechterzijgevel de (nog bestaande) serre met de bijzonder mooie daklijst aangebouwd."
Voor zover...