Doorgaan naar inhoud

Vervalsing op internet Marinus Heijnes

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • gert Offline

Vervalsing op internet Marinus Heijnes

Bericht door gert »
Wie kan mij adviseren wat te doen. Op Catawiki staat een kunstwerk dat toegeschreven is aan Marinus Heijnes. Ik zie aan verschillende dingen dat het een doelbewuste vervalsing is. De signering is doelbewust gelijkend gemaakt.

Ik weet heel veel van deze schilder, heb ook een stichting opgericht en zijn oeuvre in kaart gebracht.

het werk kan gewoon niet kloppen.
- het spieraam (met handgeschreven naam) is van moderne dubbelgelijmd hout, maar de schilder is in 1963 overleden en heeft altijd vuren spielatten gebruikt
- de stijl en kwaliteit lijkt in de verte niet op de schilder
- onderwerp klopt niet
- formaat klopt niet
Etc etc

De (anonieme) aanbieder van het werk heeft 3 werken te koop. Ik ben geen expert, maar ook de andere 2 werken lijkt iets mee aan de hand, als ik die vergelijk met andere werk van die betreffende kunstenaars.

Ik heb contact gezocht met Catawiki, mogelijk dat ze het schilderij van de veiling halen. Zouden jullie - als je mij was - de politie inschakelen, aangezien het tenminste 1 overduidelijke en opzettelijke vervalsing betreft?

Zie ook mijn website https://www.marinusheijnes.nl/2022/10/15/hoedt-u-voor-namaak/
en de betreffende veiling https://www.catawiki.com/en/l/62965691-m-heijnes-1888-1963-presentatie-waterlelies

Gert
Marinus Heijnes Stichting
  • gert Offline

Re: Vervalsing op internet Marinus Heijnes

Bericht door gert »
@Mark ?huh? Zit je hier nou gewoon een lullige opmerking te maken? Ik heb dit bericht geplaatst omdat ik weet dat er een vervalser van kunst actief is. Misschien niet alleen met een werk van Heijnes. Heeft helemaal niets met welk boek dan ook te maken.

Ik zie dat het schilderij inmiddels van de veilingsite is verwijderd. Ik heb van Catawiki bevestiging dat ze het in onderzoek hebben. Ik hoop dat ook de andere werken kritisch onderzocht worden.
  • Tjade2022 Offline

Bericht door Tjade2022 »
@Gert
N.a.v uw betoog op uw site:
"De vraag dient zich aan wat de logica zou kunnen zijn. Werken van Marinus Heijnes krijgen doorgaans niet de hoofdprijs, zeker niet op veilingen als Catawiki. Wie zou zich de moeite getroosten een schilderij te voorzien van een valse signering van Marinus Heijnes? Wij kunnen het antwoord niet geven"

Er wordt juist de wereld aan goedkoop werk vervalst!
Zoals ook u beredeneert zo denken veel mensen ook: waarom goedkoop werk vervalsen? Het loont de moeite niet etc etc.
Juist daarom loont het de moeite wel.
Men verwacht het niet bij (relatief) goedkoop werk en gaat er dus vanuit dat het wel echt moet zijn.

Ik heb bijv al valse Dirk Baksteen etsen ingelijst (klant wel geïnformeerd dat de etsen niet deugden, moest toch ingelijst).
Dat soort etsen, de achte, kostten toen een euro of 15/25 p/s, opzich de moeite van het vervalsen niet waard... maar ja..vele € voor vals werk zorgen wel voor een bak geld.

Het is dus simpel:
goedkoop werk van kunstenaars worden in de algemene opinie niet vervalst..daar wordt handig misbruik van gemaakt.
Er wordt dankzij deze gedachtegang ook niet tot zeer weinig op echtheid gecontroleerd waardoor er ook geen aandacht voor is.
De handel in troep sluimert dus lekker door en niemand die er iets tegen begint en een aantal mensen zullen behoorlijk binnenlopen.

Onder de streep is het dus gewoon kassa en de massa trapt er zoals gewoonlijk in.
  • gert Offline

Bericht door gert »
Beste Tjade
Wat je vertelt verbaast me enorm. Ik had niet door dat er bij goedkopere kunst zo veel vervalst wordt. Blijkbaar grijpen mensen dan ook niet de situatie aan om er iets tegen te doen.

Misschien dat ook de politie er niet veel mee doet, en dat het veel meer bij de veilingsites ligt om malafide verkopers in het vervolg te weren. Zij kunnen daadwerkelijk optreden. Door niet alleen het van de veiling halen van een verdacht werk maar ook het weren van verkopers leggen ze de druk waar die hoort.

Een van de andere werken op Catawiki van dezelfde verkoper - waar ik ook vraagtekens bij heb gesteld - is gisteren voor € 375 verkocht.
  • mark plaat Offline

Bericht door mark plaat »
Meneer Gert
Het is zeker niet mijn bedoeling om lullig te doen ,maar je kan aan de verkoop van een boek aardig de populariteit van een schilder meten.
Maar deze discussie is reuze belangrijk en ik zal een positieve indruk proberen achter te laten..ter waarschuwing.

zie https://www.niceartgallery.com/index.php?route=product/search&keyword=adolfs&page=1

Welk schilderij wilt U doen een Adolfje..of een Atz roept U maar.
Grafiek ongeveer 90 % is vals zie Flexo Druk je durft geen grafiek meer te kopen.
Uitspraak kunstenaar wat ik maak is hout en wat in de galerie hangt is Goud
Probeer eens om drie maal Uw handtekening te zetten zit er verschil in ? niet in een stempel.
Dit klinkt negatief (ik kan wel meer vertellen )maar is ter lering .
Niets is zeker in de kunst..uitspraak expert (ik ben zelf een heel kleintje)
voorbeeld van mijn kant had zelf een beroemd origineel schilderij (kwam uit zijn atelier met bewijs) en toch werd hij vele malen als namaak
aangemerkt.
Kunst heerlijk is mijn hobby
  • gert Offline

Bericht door gert »
Dank voor je nadere toelichting. Wat een ontluisterende website ook. Voor mij blijft het onbegrijpelijk dat iemand zich zoveel werk getroost een groot schilderij te maken, dat op zich best redelijk in elkaar is gezet, en er dan een signatuur van een ander onder zet om het te verkopen. Nog minder begrijp ik dat iemand het zo opzichtig en knullig doet, dat het in 1 oogopslag duidelijk is dat het nepper is. Als je het doet, doe het dan goed. Zoals Han van Meegeren of Geert Jan Jansen, daar kan ik nog enig respect voor opbrengen…

Ik had van Heijnes al eerder een namaaksel gezien, maar dat was een nageschilderd werk waar ook netjes “n.” van ‘naar’ bij stond. Dat zou je als compliment aan de schilder kunnen beschouwen. Maar opzettelijk met veel werk een slechte vervalsing in omloop brengen voor een paar honderd euro, ik snap daar niets van.

Ik hoop dat de handelaar hier - door de veilingsite - flink op wordt aangesproken.
  • Hart Offline

Bericht door Hart »
Dat juist werk van onbekende schilders vervalst wordt, druist natuurlijk tegen alle economische logica van de kunstmarkt in. Goedkope schilders zijn goedkoop omdat niemand weet wie ze zijn. En een ondeskundige koper heeft dus al helemáál geen idee. Die koopt zijn schilderij net zo graag zonder signatuur.

Dirk Baksteen als voorbeeld van een goedkope onbekende kunstenaar te noemen (zoals hierboven gebeurt) getuigt sowieso van beschamende onkunde. Ik heb jaren terug dit "Dorp in de Kempen" van hem laten veilen. Daar betaalde de koper met commissie bijna 11.000 euro voor. Dat Baksteen vervalst werd lag dus voor de hand, vooral omdat zijn stijl heel simpel is.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • uverb Offline

Bericht door uverb »
Gert, ik kan vrijwel geen enkele van je gedachtegangen bevestigen. Waarom zou deze schilder die van Stockholm tot Venetië heeft gewerkt altijd dezelfde Hollandse materialen gebruikt moeten hebben? Dat Larson spieraam met die messing clips is een gewoon Zweeds 50-er jaren fabricaat, dat talloze Scandinavische kunstenaars gebruikt hebben.

En waarom zou deze Heijnes niet een keer een wat groter werk hebben gemaakt als een Zweedse opdrachtgever daarom vroeg? Zweden hebben vaak grotere muren, en bestellen navenant grotere schilderijen. Schilders kunnen alle mogelijke redenen gehad hebben om van gewoonten af te wijken. Geldgebrek, wensen van kunsthandelaars en klanten voorop.

Ik zie helemaal geen afwijking in de signatuur. Ik heb nog wat van zijn signaturen bekeken, maar de kans dat de bovenste een vervalsing is lijkt mij juist heel klein. Ik weet wat van grafologie en hier komen juist minieme details haarscherp overeen.
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
Plaats reactie