Doorgaan naar inhoud

aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • segb Offline

Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

Bericht door segb »
Nu pas zit ik op dit forum en zie uw vraag over de schilder Johannes Martinus Bach. Ik kan u zeggen dat hij behoort tot de nabloei van de Haagse School. Deze schilder was getrouwd met de zus van mijn opa. Zij hadden geen kinderen. Hij was sinds 1907 lid van de Pulchri Studio.
Binnenkort ga ik nog een keer naar het Gemeentearchief in Den Haag om dingen op te zoeken en aangezien het archief van Pulchri daar ook naar toe is, zal ik nog kijken of daar iets te vinden is.
  • henkjo Offline

Bericht door henkjo »
Beste Segb,

Ik ben heel benieuwd naar informatie over Bach.
We hebben een x aantal schlderijen en aquarellen van hem en zijn benieuwd waar hij o.a. heeft gewoond en gewerkt.
De informatie die ik had heb ik al eerder op dit forum geplaatst.

Ik wacht je info af.

Henkjo
  • segb Offline

Bericht door segb »
Beste Bach-geinteresseerden,

Intussen in de archieven van Den Haag en Pulchri gekeken en nog wat aanvullingen gevonden.
Johannes Martinus Bach werd op 02-01-1866 te Den Haag geboren als 3e van 8 kinderen. Zijn ouders waren Willem Bach (steenhouwer) en Martina Petronella Roest.
Op 04-11-1898 is hij getrouwd met Henriette Frederika Petronella van Breemen (zus van mijn opa). Toen hebben zij in Loosduinen gewoond, daarna op de Beeklaan te Den Haag en daarna tot hun dood op de Valkenboskade 57 te Den Haag.
In de ledenlijst van Pulchri stond dat hij van ....tot 31-12-1906 "buitengewoon " lid was van Pulchri en vanaf 01-01-1907 "werkend"lid. Op foto's waren helaas geen namen vermeld.
Er is in 1947 een boek verschenen "Honderd jaar Haagsche Schilderkunst in Pulchri Studio (1847-1947) door Dr. H.E. van Gelder. Wellicht zou daar nog iets in kunnen staan. Misschien zie ik het nog eens tweedehands.

Vriendelijke groeten,
Segb
Plaats reactie