Doorgaan naar inhoud

Hendrick of Hendrik Vader

Wie kan mij meer informatie geven over deze kunstenaar - Wie weet van wie dit schilderij is - Hoeveel is dit kunstwerk waard?
  • Julie Offline

Re: Hendrick of Hendrik Vader

Bericht door Julie »
Hallo

Vandaag heb ik denk ik een miskoop gedaan helaas...Ik dacht een schilderij van Hendrik Vader gekocht te hebben, maar als ik nu naar de handteking kijk op mijn schilderij komt dat totaal niet overeen met de handtekeningen die ik op internet tegen. Ik zal ook mijn schilderij even toevoegen. Het is een heel mooi schilder, maar ik denk dus geen origineel. Misschien kan iemand me helpen aan meer informatie en hoeveel ik het schilderij nog zou kunnen doorverkopen. Als iemand me kan helpen heel graag.

Groetjes Julie
  • Julie Offline

Hendrick of Hendrik Vader

Bericht door Julie »
Hallo

Vandaag heb ik denk ik een miskoop gedaan helaas...Ik dacht een schilderij van Hendrik Vader gekocht te hebben, maar als ik nu naar de handteking kijk op mijn schilderij komt dat totaal niet overeen met de handtekeningen die ik op internet tegen. Ik zal ook mijn schilderij even toevoegen. Het is een heel mooi schilder, maar ik denk dus geen origineel. Misschien kan iemand me helpen aan meer informatie en hoeveel ik het schilderij nog zou kunnen doorverkopen. Als iemand me kan helpen heel graag.

Groetjes Julie
Bijlagen
9sAQwEFBQUHBgcOCAgOHhQRFB4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4eHh4
  • Julie Offline

Bericht door Julie »
Hallo

Hierbij nog een foto van het schilderij van Hendrik Vader (waarschijnlijk dus niet origineel) Misschien dat iemand iets kan vertellen over het schilderij?

Alvast bedankt

groetjes Julie
Bijlagen
  • HPGN Offline

Bericht door HPGN »
De waarheid over Hendrik Vader.Hendrik Vader is een schilder die nooit geleeft heeft.
Het gehele is een verzinsel van mijn vader en de kunsthandelaar J.P.Daleman uit Den Haag in de 1970-80er jaren.
En zo gebeurde het:Mijn vader, leefde sinds 1969 in hotels in Spanje en Potugal, waar hij gemerkt heeft dat toeristen graag geld in boetieken uitgeven. Hij dacht er over na hoe hij daar profiet van kon hebben. Hij kwam met een kunsthandelaar, Daleman Den Haag, in kontakt die vertelde dat hij met vele opdracht en werkelose schilders tezamen werkte.
De idee werd geboren: Daleman liet schilderijtjes schilderen met motief 17. jaarhonderd "Zijlschip op ruwe zee" "ruwe zee met wolken" meest in bruin/beige, eerst zonder handtekening en een mooie lijst erom, vernispatina er op zodat het echt oud uitzag. Gouw kwamen ze op het idee een handtekening erop tezetten: HENDRIK VADER. Als er 10 klaar waren haalde mijn vader ze op, pasten in twee koffers. koopprijs stuk ca. Fl.150,--. In Albufeira, Orapraiahotel, werden ze dan na elkaar in een boetiek gehangen en de toeristen kochten ze dan omdat ze dachten een antiek schilderij gevonden te hebben voor ca. Fl. 1400,--.
De zaken gingen echt goed en zover ik weet heeft dan Daleman dan ook grotere schilderijen laten maken. Hendrik Vader werd snel bekent en er werd een verhaal verzonnen wanneer hij geleefd had enz. Zodoende zijn het een heleboel schilders die in een paar uurtjes zo een schilderij geschildert hebben. Ik weet van minstens tien. Zonder dat ik wist waarom het ging was ik bij het afhalen in den Haag enige malen erbij. Eerst later, voor mijn vaders dood 1994, heb ik de hele, nog veel verder gaande geschiedenis, van hem en zijn nog levende vrouw verteld gekregen. In ieder geval is Hendrik Vader nu een bekent schilder en word op veilingen voor echt leuke prijzen verkocht.
  • sytze Offline

Bericht door sytze »
Dank voor dat mooie inkijkje in de Hollandse kunstemakerswereld. Daleman was een roemruchte naam die je nog wel eens hoort van oude veilingmensen. En zoals je zegt halen grote schilderijen gesigneerd Hendri(c)k Vader nog steeds fikse prijzen

[URL=http://www.directupload.net][IMG]http://fs5.directupload.net/images/170702/5cxfkm25.png[/IMG][/URL]

http://fs5.directupload.net/images/170702/5cxfkm25.png

Het verhaal hierboven uit 2008 over “Jan Hendrick Jacob Vader geboren in 1937 “ kan ook niet kloppen want er heeft nooit een “Jan Hendrick Jacob” bestaan met de achternaam Vader. Die zou op genealogische sites te vinden moeten zijn. Dat is hij niet. Ook niet met varianten als Hendrik of Jakob. Als je de naam op Artprice intikt, verschijnt daaronder 'Cor Corsius'. Was dat misschien jouw Vati :) ?

Opvallend is dat 90% van de geveilde Hendrik Vaders in Belgie onder de hamer kwamen. Een paar in Engeland en Duitsland, maar nauwelijks hier in Nederland.

Maar Hendrik Vader is nog springlevend, hoor! Op Marktplaats staan deze:
https://tinyurl.com/yb2ceaqk
https://tinyurl.com/y9c8nuwd
  • HPGN Offline

Bericht door HPGN »
Daleman leverde niet alleen de Hendrick Vader / Hendrik Vader schilderijen, hij handelde ook met lieberman, Dali, Picasso en en en en. Eens deden Daleman een veiling in Lissabon met 220 denk niet echte Schilderijen en Repros en gelimiteerde bladen. Ongeveer 80 bladen brachten in Lissabon bij een veiling 27.000 Fl. op, maar de Dalis en Picassos werden in beslag genomen. De restelijke ca. 100 "schilderijen" weet ik niet hoe ze verkocht werden maar zullen nogwel hetzelfde opgebracht hebben. Het Liebermanschilderij (een kwart van een heel bekend schilderij, gewoon nageschildert) bracht zover ik het nog weet 1750,-- Fl. op.
Nog steeds weet ik van een "Picasso" Hiermee ben ik in museums en bekende veilinghuizen (b.v. Leo Spik in Berlijn" geweest om te kijken of hij echt was. Niemand was zich zeker. Teneinde vond ik er uit dat er van de lithografie 2 tamelijk gelijke bestaan en achterop de opdruk van Moulot verwisselt worden is.
Ik vertel deze dingen zoals het me nog in herrinering is, daar waar ik me niet meer zeker ben heb ik de informaties weggelaten. Daleman schijnt niet meer te leven, mijn vader ook niet en ik heb aan de "deals" niet meegewerkt maar alles van heel nabij meegemaakt
Bijlagen
  • HPGN Offline

Bericht door HPGN »
Nee mijn vader was niet Cor Corsius, maar zoals ik al vertelde was Hendri(c)k Vader niet 1 maar meer dan 10 schilders, daarom ook de heel verschillende handtekeningen en de verschillende namen, Henrik, hendrik en hendrick.
Ook als dus ALLE schilderijen in 1975 tot denk ik 1990 geschildert zijn, zijn het leuke en knap gemaakte taferelen en dus denk ik toch hun zamelaarsprijs waard.
  • HPGN Offline

Bericht door HPGN »
Hallo, kijk maar even naar mijn vertelling zodat U precies weet wat en hoe het is. Een muzeumsexpert kan U zeker vertellen dat die dingen niet oud zijn. Lijstjes nieuw, olie niew, vernis nieuw, iets snel laten drogen en het ziet er uit als of het oud is
groeten
Hans
Plaats reactie